karinochwilma

Alla inlägg under december 2008

Av karin - 31 december 2008 17:36

Vi började morgonen med lite champagne nere vid lusthuset. Champagne och snittar till människorna och köttbullar till hundarna. De vet precis vad som gäller och vem de ska gå till för att få utdelning.


Sen träffades vi det vanliga hundtränargänget vid Hellasgården för en långpromenad innan nyårsraketerna sätter igång. Det blev en mils promenad. Så vackert i skogen med solen som letade sig in mellan träden. Vi blev inte helt förskonade från smällare då det var någon som tydligen hade med sig smällare även till Hellasgården, ett naturreservat dit man åker för att hålla på med friluftsaktiviteter. Man undrar ju... Jag ska mejla till konsum i Orminge och protestera mot att de sålde fyrverkeri precis utanför kassan. Dumt för människor som får fingrarna avskjutna, för alla djur som är vettskrämda, för allt skräp som blir av alla rakter och smällare och för alla pengar som bokstavligen går upp i rök. Varför kan de inte förbjuda raketer när de kan förbjuda så mycket annat.


Hundgänget är samlat, Donna tar lite avstånd.

Donna satte sig lite på avstånd och undrade hur detta skulle sluta.


Det var i alla fall en underbar dag, med mycket frisk luft. Förhoppnings är Wilma tillräckligt trött för att inte orka bry sig om raketerna.


hundpromenad

En massa olika hundar i en enda röra.


Ingen promenad utan fika. Annika hade som vanligt bakat fantastisk kaka. Tack för den. I morgon är det andra bullar som gäller. Beach 2009 närmar sig.



Kanske, kanske...


Även hundarna var lite sugna efter en lång promenad. Om man ser tillräckligt söt ut så kanske det kan ramla ner en kaka över bordskanten.


Donna - världens sötaste hund

Åh Donna...

Av karin - 30 december 2008 19:34


Helena filmade mig och Wilma när vi tränade rutan. Kul och nyttigt att se. Just denna gång såg det riktigt bra ut :-)


Vi tränar fortfarande med target i rutan och jag skickar henne från väldigt kort avstånd och från alla håll. Jag tar då och då bort targeten och det fungerar bra. Ibland ställer hon sig precis innanför rutan. Jag vill att hon ska ställa sig i mitten. Nu ska vi utöka avståndet vartefter med och utan target.

Av karin - 30 december 2008 18:45

 Träning med kompisar

Idag började vi med att åka till Nacka BK för en träningsomgång med kompisarna. Det var bitande kallt men skönt att få vara ute i vintersolen. Wilma och jag tränade rutan och inkallning med ställande.


Träningsbryderi

Jag försöker att utgå ifrån boken "Lydnadsträning i teori och praktik". Men jag kan inte säga att jag riktigt har fått kläm på hur jag ska träna. Och framför allt när jag ska gå vidare i nästra träningsmoment. Jag famlar omkring lite och misstänker att jag är lite för otydlig jäntemot Wilma. Men det kanske går upp ett ljus rätt vad det är. Det handlar ju mycket om att hon ska bjuda beteendet. Jag tycker det är svårt att veta hur länge jag ska vänta eller när jag ska bryta och byta strategi.


Långfärdsskridskor

Efter hundträningen åkte vi en fantstisk tur på långfärdsskridskor på först Dammtorpssjön och sen på Källtorpssjön. Fantastisk svart kärnis, ca 10 cm tjock. Jag hade Wilma med mig i sele. Det var andra gången jag åkte skridskor med henne. Första var när hon var unghund. Hela första varvet skällde hon som en galning. Hon drog mig hela tiden. Andra varvet hade hon väl dels vant sig och sen blivit lite tröttare för då slutade hon att skälla. Hon gillar inte riktigt när andra kör förbi. Kanske det är ljudet, men mycket är det nog att hon vill vara först. Hon drog mig hela vägen och jag försökte att hålla henne tillbaka lite. Nu ska jag investera i en bättre sele, nomesele, som sitter bättre och ger henne mer rörelsefrihet.

Av karin - 29 december 2008 19:48

Idag har vi bara gått en fantastisk promenad i vintersolen. Vi stötte på Papillonen som tror han är härradsbeteckare och hade smitit efter någon löptik. Hans lillmatte hade glömt bort honom för en liten stund och då passade han på att dra i sitt lilla blå täcke. Vi hittade på honom till slut i alla fall.


På eftermiddagen tränade vi lite på bakdelskontroll igen. Denna gång med framtassarna på targetplatta.


I morgon ska vi träffa hundkompisarna och träna lite på Nacka BK. Det ska bli roligt att komma igång igen.


Av karin - 29 december 2008 02:00

Vi har tränat på att Wilma ska få bättre koll på sina bakben bl a genom att kliva i och ur en låda. Hon börjar få bra kläm på det.



Av karin - 29 december 2008 01:48

"Man tager vad man haver", sa Kajsa Warg. Vi skulle träna på att apportera olika material. Tyvärr så äger jag inte en av de åtråvärda metallapporterna, så vi fick ta lite andra prylar jag hittade hemma. Kaviartuben var ett mindre lyckat val. Rekommenderas bara till hundar med väldigt mjukt bett och som inte tuggar. Husse suckade tungt :-)


Apportering

Wilma tyckte kaviartuben var bäst.

Av karin - 28 december 2008 20:03

Detta är tänkt att bli vår träningsblogg. Nytt år, nya löften, nya träningstillfällen, nya tävlingar att ta sig an...!! Nu har vi legat lågt under julen och mest tränat inomhus på saker vi kan. Men nu börjar det klia i kroppen och det ska bli kul att få komma igång igen. Min mor har varit på besök och då passade vi på att träna lite till servicehund.

Av karin - 27 december 2008 16:32

Helena och jag kommenderade varandra. Wilma behöver all störningsträning hon kan få eftersom det är det som har brustit när vi har tävlat. Ordningspolis som hon är så måste hon ha koll på allt och alla. Först fick Helena spela galen och hoppa omkring och skrika. Jag måste säga att jag är imponerad av hennes förmåga att göra konstiga läten. T o m jag blev lite distraherad. Jag hoppas hon inte har fått några konstiga lappar från grannarna i brevlådan eftersom det var hemma hos henne vi tränade :-) Wilma slutade i alla fall till slut att bry sig. Vi måste åka på alla träningstävlingar och träna på så många olika ställen som möjligt så att hon kan lära sig att fokusera på mig och inte omgivningen.


Sen kommenderade Helena mig. Har aldrig sett mig själv på film förrut. Jag ser ut som en STEL 90-åring med ett kvastskaft uppkört där bak. Men Wilma är ju van vid det så det kanske fungerar. Jag tycker i alla fall att hon ser rätt så bra ut.


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<<
December 2008 >>>

Skapa flashcards