karinochwilma

Alla inlägg under april 2010

Av karin - 29 april 2010 09:40

Jag skrev ett långt inlägg häromdagen om sista kurstillfället, men det försvann innan jag hann spara . Så det får bli en kortare variant här.


Vi fortsatte med baklängeskedjning. Lätt in teorin men ack så lätt att baka in oavsiktliga misstag. Vi fick bygga nonsenskedjor dels för att

1. Det är roligt

2. För att det är nyttigt att öva att kedja utan att det behöver bli ett tävlingsmässigt färdigt moment. Och så att man inte strular till dessa innan man kan baklängeskedja.

3. Det är lätt att man låser sig vid tävlingslydnadsmoment, man vet hur de ska se ut och jag tror att det är svårt att vara kreativ och tänka fritt när man  har det som fokus.


Vi fick skriva ner de grundfärdigheter/färdigheter och trix våra hundar har verbalt eller fysiskt stimuluskontroll på lappar som sedan veks ihop. Sen fick vi dra 4 lappar och försöka göra en kedja av de fyra färdigheter vi dragit.


KEDJA 1

Första omgången fick jag: Inkallning - Give me five - ta föremål - hoppa över hinder.


Inkallning byttes mot att Wilma ropades in till mig med ett kom för att hon inte skulle behöva göra ingången. Hon ropades alltså in, kom fram till mig och satte sig, vi gjorde "Give me five", jag reste mig och vände mig mot hindret, gav henne föremålet och kommenderade hopp.


Kedja:

Hopp (dunderbelöning)

Ta föremål - Hopp (dunderbelöning)

Give me five - Ta föremål - Hopp (dunderbelöning)

"Inkallning" - Give me five - Ta föremål - Hopp (dunderbelöning)


Först kollade vi av så att alla länkar fungerade enskilt. Sen började vi att sätta ihop länkarna enligt ovan. Man belönar alltså BARA efter sista länken i kedjan. Skulle man råka belöna mellan eller hunden gör något den inte ska göra så bryter man kedjningen och börjar om.


INGEN KEDJA ÄR STARKARE ÄN SIN SVAGASTE LÄNK!

Skulle någon länk vara för dålig får man bryta och träna den enskilt och börja om med kedjningen sen.


KEDJA 2

Min andra kedja blev: Gå  runt en hink - Gå fot - Sitta under gång - Backa


Här var jag tvungen att tänka till eftersom Wilma inte kan sitt under gång och jag ville inte stanna och kommendera fot i ett fotgående eftersom hon ska göra det automatiskt i en halt. Vi var alltså tvungen att först träna in sitt under gång.


KREATIVT OCH LEKFULLT

Detta med att dra lappar var roligt. Dels för att man får på pränt vad hunden faktiskt kan, det kan vara svårt att komma ihåg annars. Dels för att kedjorna blev olika varje gång och man var tvungen att tänka till för att få bra övergångar mellan länkarna. Så att hunden kommer från rätt håll man själv står åt rätt etc. Det kräver lite tankearbete, men är ett lekfullt och opretentiöst sätt att träna in kedjning.


Tyvärr så var detta sista dagen på kursen. Det har varit riktigt roligt och har ni en chans att gå hos Anna så gör det, jag gillar verkligen hennes sätt att lägga upp kurser och få var och en att känna att man faktiskt har lärt sig något och går framåt. Det var riktigt roligt att träna Wilma nu sista gången. Hon kan en massa saker och har lätt att snappa upp nytt  . Jag ska nog lägga lite mer fokus på henne nu också, hon har ju fått stå tillbaka för valpen.


Oups! Det blev visst ett långt inlägg i alla fall   

Av karin - 26 april 2010 21:20

Nu är min klickertränarkurs hos Anna nästan slut, bara morgondagen kvar. Tråkigt för det har varit mycket givande och roligt. Men nu hittar min bil nästan dit av sig själv, så vem vet, det kanske blir fler kurstillfällen där framöver?!


På dagens schema stod baklängeskedjning. Men eftersom de i kursen har lagt till ett nytt kapitel om flyt så klämde Anna in ett sånt teoripass också. Sen fick vi praktisera på några beteenden för att testa om vi har flyt. Jag valde Sitt, ligg, stå och greppa leksak. Jag började med sitt följt av greppa leksak. Båda med bra flyt (hunden frivilligt erbjuda flera repetitioner, utförda på samma sätt hela tiden och med bra tempo). När jag sen nästa pass skulle prova Ligg så tyckte Wilma att det var en bra idé att hålla sig till Sitt, för det fungerade ju förra gången. Till slut gav jag upp och tog handtarget istället eftersom det är så tydligt och inte alls likt vare sig sitt eller ligg. Wilma hade bra flyt i detta också, duttade hårt och precist.


Efter nästa teoripass som handlade om baklängeskedjning fick vi även prova på det i praktiken. Vi skulle utan stimuli få hunden att utföra beteenden och sen baklängeskedja dem. För att göra det tydligt för hunden så hade Anna valt en liten kedja som bestod i att: hoppa över hinder, lägga/sätta sig på en dyna. Om inte hunden kan sitt och sitta på dynan resp hopp över hinder så måste detta brytas upp och tränas in först i mindre delar.


Baklängeskedjat:

1. Frivilligt sittande på dyna

2. Hopp över hinder - Frivilligt sittande på dyna


Wilma fixade det ganska snabbt så då fick jag hitta på en ny baklängeskedjning. Hopp över hinder runda en hink och hoppa tillbaka till mig. Var först tvungen att shejpa in runda en hink separat.


1. Hoppa tillbaka till mig

2. Runda hinken - Hoppa tillbaka till mig

3. Hoppa ut - Runda hinken - Hoppa tillbaka till mig


Även detta fixade Wilma snabbt, så då var jag tvungen att hitta på ytterligare en kedja. Usch vilken dålig fantasi jag har. Men som Anna sa, det behöver inte vara så märkvärdigt. Det var principen vi var ute efter. Denna gång lyckades jag få in en liten oavsiktlig framåtkedjning också. Givetvis var det när Anna såg på också (oups! :-P). I morgon kommer vi att fortsätta med baklängeskedjningen med grundfärdigheter vi har stimulikontroll på.

Av karin - 24 april 2010 20:06

Gick av stapeln på Värmdö BK. Tur att jag inte tog med Wilma för på Värmdö BK har de skjutbana precis bredvid appellplanerna och i dag pangades det rejält. Vet ju det sedan tidigare så det fanns en tanke med att lämna Wilma hemma. Miso har inte hört skott sedan hon bodde hos uppfödaren och det sista jag vill är ju att Wilma ska "smitta av sig". Miso reagerade inte nämnvärt, tittade upp någon gång, men fortsatte sen med det hon höll på med.


Går man upp en bit i skogen så kommer man till en jättestor äng, tyvärr är det mycket sorkhål och någon såg en huggorm som jäste i solen. Vi höll oss på ett mycket litet område och valparna fick inte göra/röra sig mycket alls.


De andra körde stadgeövningar. Miso fick sitta och titta på mycket, hon fick inte ens hälsa på de andra hundarna. Hon pep några gånger och jag belönade henne när hon satt tyst. Jag gjorde mattleken med henne. Fick henne att gå till mattan och sätta sig, använde omvänt lockande och fri-signal. Hon var jätteduktig, det är bara att fortsätta och länga tid och avstånd.


Jag gjorde även den lilla dirigeringsövningen jag och Helena gjorde för några dagar sedan. Satte ner Miso, använde omvänt lockande för att hon skulle sitta kvar då jag lade godis i skålen. Sen visade jag på skålen, klickade några gånger för att hon tittade dit jag pekade och gav sedan ett varsågod. På den lilla stund vi tränade så blev hon både bättre på att sitta kvar då jag gick bort och lade godis i skålen, det gick fortare att fokusera på var jag pekade och hon förstod mitt "varsågod - hämta belöning".


Sen fick Helena hjälpa mig att fixa till Misos öron inför nästa söndags drabbning i utställningsringen. Nu har min lilla valp inte fina lurviga öron längre, nu ser hon ut som en minivariant av en vuxen flat.

Av karin - 22 april 2010 20:12

Nu har jag skrivit en massa kriterieplaner, jag är faktiskt lite nöjd med mig själv, fast jag måste gå tillbaka, läsa igenom och revidera lite. Tror den ska få ligga till sig lite först så att jag kan se på den med färska ögon. På fria följet har jag fått in 24 kriteriepunkter   


MISO

Igår tränade jag och Helena igen. Vi tog en hund i taget och hjälptes åt. Vi gjorde lite budföring med valparna som sen ska bli hopp över hinder. De fick också träna på apporteringsövningen vi gjorde på kursen, där man växlar mellan att visa ett föremål och leka. Denna övning kräver lite torrträning utan hund för jäklar vad det är svårt att koordinera, föremål, leksak, och klicker. Man ska ju klicka när man har visat föremål, jag klickade konsekvent när jag började leka


WILMA

Wilma fick göra tre inkallning med ställande. De första gångerna försökte jag få henne att stanna halvvägs och då var bromssträckan längre. Det sista kommenderade jag henne då hon hade ca 5-7 meter kvar fram till mig och då stannade hon bra. Vi får fortsätta att träna med kort avstånd mellan henne och mig och länga med en halvmeter i taget.


IDAG

Igår gjorde jag ett träningschema för denna vecka så idag hade jag övningarna klara. Men idag har vi haft ystra systra Lystra här och jag visste att det inte skulle bli så mycket träning. Jag hade bara skrivit in Fritt följ och hopp stå i dagens schema. Båda gjorde vi inomhus eftersom jag håller på att frysa ihjäl och vill vara ute så lite som möjligt. Båda övningarna gick bra och i morgon hoppas jag på att kunna flytta utomhus.


I morse var vi  nere alla fyra och träffade gänget. Systrarna Bus hade hur kul som helst och plaskade runt i vattnet. Hoppas kunna lägga ut film senare.


Nu hoppas jag att det blir varmare snart för jag fryser hela tiden. På måndag-tisdag ska jag på sista kurstillfället för klickertränarkursen i Stallarholmen, det har blivit tätt på given med kursandet senaste tiden.


Nu håller Helena på att fixa jaktkurs för valparna hos Eva Thorén också. Än så länge så kan vi inte göra så mycket med valparna, men man kan alltid träna lite lydnad, sitta kvar på mattan och vänta. Det senare ska jag börja med nu, flytta ut burleken/mattan på tomten här hemma.

Av karin - 19 april 2010 22:32

Igår satt jag länge och skrev kriterieplaner. Jag tycker fortfarande att det är svårt och jag tog hjälp av klickerbibeln "Lydnadsträning i teori och praktik". Men så fastnade jag på några ställen därför att jag tycker att boken ibland känns lite förlegad. På de kurser jag har gått har jag fått lära mig nya saker, som boken hanterar på ett annat sätt. Klickermetoden är i allra högsta grad levande och utvecklas hela tiden. Den gör inte bara hundarna mer kreativa utan också tränarna. Här gäller det att hänga med i allt nytt!


Jag ska i alla fall försöka mig på att göra en någorlunda detaljerad kriterieplan för alla grundfärdigheter, apportövningar, vardagsinkallning, avståndsbelöning etc. Det är ju en hel del färdigheter man behöver för att komma vidare i vissa moment. Men eftersom jag bryter upp allt i små delar så kan jag köra färdigheterna så långt det går tills jag behöver något av de andra färdigheterna. Ja så är tanken i alla fall, låter ju bra i teorin, eller hur?!!


  Wilma väljer någon grop i skuggan att ligga i.


 

Miso låg mitt i solen och filosoferade en lång stund.


Idag på morgonpromenade fick Miso följa med (hon brukar ensamträna annars). Jag stannade till vid fotbollsplanen. Körde inkallning med ställande med Wilma, vilket gick hyfsat. Det fria följet var helt fantastiskt! Jag är så glad. Hon gick tätt intill mitt ben i samma position, i vinklar och tempoväxlingar . Fjärren gick hyfsat, vi är inte riktigt 100 där, inte ens 80.


Med Miso körde jag bara fritt följ. Hon var lite hoppig, dels för att hon fått sitta och ladda medan jag tränade Wilma och så för att jag hade godis i vänsterhanden. Svårt att belöna ofta och inte ha godiset i handen.


På eftermiddagen träffade jag Helena för lite träning. Vi körde vårt nya koncept med att titta på varandra och köra en hund i taget, med snabba byten. Man hinner inte köra lika många moment, men jag tror det blir bättre kvalitet på det man gör när någon tittar på en.


MISO - VARDAGSINKALLNING

Lystra och Miso fick börja med vardagsinkallning. Lystra är jätteduktig. Miso är inte riktigt lika duktig, men så måste hon ju inte leva upp till sitt namn heller. Men hon börjar att bli bättre, även om dagismatte Helena såklart är en stor favorit med lite för rolig groda och för goda köttbullar. Men när Miso väl fått kläm på vad leken gick ut på så kom hon springandes mot mig också.


MISO - FRITT FÖLJ

Det luktade väldigt gott om gräsmattan. Jag stod och väntade ut Miso (hon var kopplad) vilket ju som Helena påpekade blev självbelönande + att vi inte fick till många repetitioner. Nästa pass så lyfte jag lite i selen så att hon inte kunde lukta och fick till några bra repetitioner.


MISO - LINJETAGSÖVNING

Läs Helenas blogg, hon har beskrivit det så bra (ni kanske tycker att jag har blivit bekväm som hänvisar till andras bloggar, det stämmer helt och hållet :-). Vi diskuterade länge hurvida vi skulle klicka, ge godis ur handen eller klicka och säga varsågod. Det gav sig lite själv när Lystra fick klicket, sprang halvägs ut mot avståndsbelöningen och sen vände för att få godis hos matte. Jag tycker att vi kom på en bra lösning. Klick godis som belöningsplacerades framåt några gånger då hundarna tittade dit vi pekade och sen en eller två gånger varsågod, springa ut till avståndsbelöning utan klick.


Här är i alla fall en film på Helena när hon gör övningen och lite fritt följ.


WILMA - INKALLNING MED STÄLLANDE

Även här hjälptes vi åt med en hund i taget. Helena stod bakom Wilma med avståndsbelöning. Jag körde momentet 2 gånger och Wilma hade jättebra fart mot mig båda gångerna och den andra gången var nog det snyggaste ställande hon gjort på inkallning någonsin . Det tar sig!


Det var lite lustigt att första gången när jag sa varsågod till att springa och ta avståndsbelöningen så vände Wilma 90° och sprang ut i skogen där jag tidigare kastat ett äpple som Miso hittat på gräsmattan under träningen. Att Helena stod och skramlade med godisskålen spelade ingen roll. Wilma skulle bara ha det där äpplet. Det blev ju också en typ av avståndsbelöning att hon fick leta efter det  .


WILMA - RUTAN

Wilma gjorde några bra skick till rutan, sedan ställde hon sig lite fel och jag började att trixa och fixa med dirigeringar, hon blev lite förvirrad och jag släppte igenom konstigheter. Ja ja, när ska man lära sig?


UTSTÄLLNING

Avslutningsvis så skulle vi öva lite på att stå snyggt. Ja alltså inte vi utan Lystra och Miso. De ska för första gången få springa lite vänstervarv i början av maj och då måste man ju stå snyggt också. Vi får träna lite mer på det och att vifta på svansen, samt att ta med bättre godis. Men visst är hon snygg min lilla Misofiso! Lite fix runt öronen bra sen blir vi farliga . Det där med utställning är ju inte riktigt min grej, jag kanske kan fixa en handler.


   


Av karin - 18 april 2010 21:33

Vi har hunnit med en hel massa på kursen, Helena har skrivit en bra resumé. Tyvärr har jag inte hunnit träna så mycket de senaste veckorna. Men man lär sig jättemycket på vad alla andra har tränat och kan, så jag rider på den vågen så länge  . Ikväll har jag i alla fall ägnat flera timmar till att skriva kriterielistor, nu ska det bli en riktig träningslogg. Ann-Sofie, en deltagarna på kursen har varit superduktig och var så snäll och delade med sig av hur hon har gjort. Jag ska prova hennes sätt att föra logg och se om det kan vara ett sätt som passar oss. Den kändes i alla fall enkel och hanterbar.


Det och att träna korta pass är något av alla de saker Anna har försökt trumma in i oss och som jag känner att jag verkligen vill ta fasta på. Dessutom så tror jag vi har lärt oss dra bättre nytta av att ha träningskompisarna. Helena och jag tränar ju nära varandra ofta och kommer med tips till varandra, men det är egentligen ganska sällan som vi hjälper varandra under träningen, än mindre nu när det är fyra hundar som ska tränas.


Detta är ytterligare en anledning att föra logg och följa en kriterieplan får då vet träningskompisarna vad det var tänkt att man skulle göra och tala om när man avviker från planen.


Idag fick vi visa trixen vi skulle ha lärt in tills idag  . Med tanke på hur lite vi har tränat så skötte sig Miso bra ändå. Vi visade upp vår puppy-yoga och Miso gjorde sitt bästa. Hon sitter som en hösäck utan balans och försöker. Jättesöt. Vi körde också vår lilla 8:a mellan benen.


Det är lite svårt med kroppskontrollen :-). Foto: Helena.


Idag fick vi vara en flattegrupp med alla syrrorna. Vi gjorde ett tappert försök att ta en gruppbild. Inte helt lätt med tre syrror med siktet inställt på allt annat än att sitta still.


Här sitter i alla fall hundarna fint ;-). Foto: Helena.


Eftersom syster Lystra har haft urinvägsinfektion och skvätt omkring ohejdat så har jag försökt rädda bilen så gott det går från kissfläckar. Tidningarna som jag lade under skyddsklädseln lästes noga både till och från Stallarholmen. Varje gång jag tittade så hade Lystra eller Miso en pappersbit i mungipan och när vi öppnade bagagen så flög det ut konfetti.



Som ni ser så hade vi en fantastisk solig dag. En perfekt avslutning på en jättebra kurs. Jag gillar verkligen Anna som instruktör. Hon är konkret, har lösningar och ser alltid något som man gör bra, även när det känns annorlunda. Det känns som mycket positivt träningstänkande. Det har dessutom varit en bra grupp, kul med entusiastiska och kreativa människor som delar med sig och är bra på att peppa. Vi får se om vi kan fortsätta något i vår eller efter sommaren.



Av karin - 15 april 2010 21:17

Idag har ystra systra Lystra varit här hela dagen. I morse fick vi följa med matte in till stan och vänta i bilen medans hon var in i ett kort möte. Sen åkte vi till klubben och gick en promenad i skogen och stuvades sen in i bilen igen. Där fick vi sitta medans matte och Wilma tränade. Tråkigt, men vi passade på att ta en tupplur.


När vi kom hem så fick vi vara ute i den rymningssäkra hagen som husse gjorde i ordning igår. Eftersom det blev fint väder på eftermiddagen så tänkte matte passa på att vårstäda i trädgården. Vi hjälpte såklart till och drog i alla döda kvistar som matte klippte bort. Jag tänkte städa dammen och upptäckte att det var jättekul att plaska runt. Lystra var också på väg att hjälpa till  och tänkte prova att dyka från det lilla vattenfallet men då kom matte och tog oss i nackskinnet och sa till oss på skarpen  . Efter det blev det hagen igen.



Vi har ju inte tränat så mycket inför kursen på söndag. Jag och syrran hade hört att vi skulle träna på att leka och kampas. Men det kan vi ju redan, se här vilken bra tyngd jag har bakåt. Förstår inte vad matte dillar om? Att jag inte kan leka?



Sen gick matte över till grannen för att fika och då fick vi följa med för att hålla ordning på grannens barn. Pust! Vi fick städa undan halva äpplen och päron som barnen tappat på gräsmattan. Hittade dessutom lite gammal potatis, vilket visade sig vara ett misstag eftersom grannen tänkt sätta dem lite senare. Hur skulle jag kunna veta det. Nu är jag i alla fall rejält trött efter att ha slitit och jobbat hela dagen. I morgon kommer syrran hit igen, vi får se vad vi kan hjälpa till med då.


Wilma och Miso, 18v och högre än Wilmenlund.


WILMAS TRÄNING

Vi körde bara en kortis idag för att känna av var vi ligger till, det var ett bra tag sedan vi tränade. Tycker dessutom att de där korta passen är bra. Wilma kändes taggad och vi började träningen med lite lek. Det var två andra tjejer där och tränade med flera hundar, så det blev bra störning också.


Rak inkallning: 20 meters avstånd mellan oss. Full kareta mot mig och en vändning i luften in mot mitt ben. Inte det snyggaste avslutet men bra tempo och attityd.


Inkallning med ställande: 20 meters avstånd mellan oss. Jag stannade Wilma när hon var ca 6-7 meter ifrån mig, hon stannade med några steg. Fortfarande vårt svåraste moment.


Rutan: Lånade rutan som tjejerna ställt upp, Wilma hade alltså inte sett mig placera ut den. Riktade upp henne och hon sprang med god fart ut, ca 2-3 meter från rutan så syntes det att hon fick syn på den, sprang rakt in och ställde sig i mitten. Kanonbra! Jag gjorde bara ett skick.


Fritt följ: Något bakom och slarviga vänstersvängar, bra språng marsch med avslut.


Fjärren: 5 meters avstånd. 1 sitt med belöning, därefter hela momentet 2 ggr. Ena gången lade hon sig på eget initiativ då jag väntade med kommandot. Andra gången gjorde hon alla skiftningar rätt.


Apporten: 3 skick, bra tempo ut, något slarvigt och snett avslut en gång.


Platsliggning: Nacka BKs plank är under all kritik, man kan se rakt igenom. Det går allt så inte att helt gömma sig. På ena sidan ser hunden fötterna, på andra sidan är stora glipor så att hunden kan se fötter och ben. Jag lade henne 1 minut på ena sidan först, sen 3 minuter på andra sidan. Tänkte att det kanske var bra att Wilma ändå såg mig lite, lite enklare dåld platsliggning. Bra störning med de andra hundarna och några som tjoade och skrek upp i skogen. Wilma låg kvar fint båda gångerna, även om hon kollade efter ljuden.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards