karinochwilma

Direktlänk till inlägg 26 januari 2011

Markeringar och linjetag

Av karin - 26 januari 2011 22:42

Det har varit en helt galen vecka jobbmässigt. Allt kom samtidigt och skulle vara klart NU. Igår hann jag bara med en lång promenad på morgonen, sen fick hundarna vänta tills husse kom hem på kvällen och gå en långpromenad med honom. Miso var på mig flera gånger och pockade på uppmärksamhet. Tur då att jag har en duracellkanin till kompis. Helena drog ut mig och hundarna idag för lite jaktträning.


Vi började med markeringar över lite hinder (stock i skogen).  


Miso fick börja. Första markeringen fumlade hon omkring lite, men kom in med dummyn. Andra markeringen gick bättre, med högre fart och precision.


Wilma var otålig och sköt iväg med ett tjut. Det är som om någon drar ur korken i baken på henne. Hon far iväg som en nyårsraket, och låter ungefär likadant. Men hon är duktig på markeringar och har även full fart in.


Miso skötte sig bra även andra omgången, med undantag för en liten utsvävning för att visa syrran att hon minsann hade hittat en fin dummy.


Sen gick vi ner till Danmarks ängar. Där lade vi ut dummys i ena änden och gick ner till andra änden, så hundarna fick omotiverade linjetag. Det hade hunnit snöa sedan Helena var där sist så det var lite nytt även för Lystra och Vilja.


Wilma fick springa ut efter att Lystra hade banat väg. Hon brukar att ha svårt att springa ut så långt ifrån mig. Men hon sprang fint ut den långs sträckan (kanske 100-150 meter?). När hon sen kom till andra sidan ängen så var det som om hon undrade vad sjutton hon gjorde där och sprang tillbaka till mig igen??? Jag gick lite närmre och skickade henne igen och denna gång kom hon tillbaka med dummyn.


Miso fick springa ut efter Wilma. Hon fick syn på en pinne som låg lite på sidan och trodde att det var en dummy. Jag kallade in henne igen och gick framåt lite och skickade igen. Denna gång sprang hon ut till andra sidan ängen. Tog första bästa dummy hon hittade och kom tillbaka, bra fart både ut och in.


Sen bytte vi och lade ut ett linjetag på ett nytt ställe, över ängen åt ett annat håll, över en gångväg och in i skogen. Jag hade lagt en dummy ganska synligt vid några träd, lagt en under en stock, en bakom en kulle och en lite längre upp i skogen bakom en rotvälta. Miso och Wilma satt fastbundna bakom en sten så de såg inte var jag gick. Lystra fick börja även denna gång.


Miso springa ut som nr 2. Jag hoppades att Lystra skulle ta den mest synliga, men hon tyckte det var spännande att ta den som låg lite inkilad under en stock, kan ha varit att hon såg att jag var där och fipplade. När Miso sprang ut hittade hon först den som låg bakom en kulle, på tillbakavägen hittade hon dummyn som låg ganska synligt och jag tror att hon bytte (kommer inte ihåg färgen).


Wilma fick köra som sista hund. Hon sprang med full fart ut och hängde kvar bra uppe i skogen vilket jag är nöjd med. Hon brukar annars lätt be mig om stöd då hon inte hittar något direkt. Nu letade hon rätt på dummyn som låg bakom rotvältan och kom med full kareta in.


Sista övningen var "inte-byta-dummy". Vi lade alla dummysar i en hög och lät varje hund en och hund apportera in så många dummysar vi tyckte. Wilma fick stå över den här övningen. Jag är inte så noga med henne, hon hänger mest med på jaktträning för sysselsättnings skull.


Miso var duktig och bytte inte en enda gång.


SLUTSATS: Det går bättre med apporteringen. Vi ska fortfarande ha tyngdpunkten på markeringsträning för fartens skull. Linjetag bör vara lite kluriga och en utmaning för Miso. De långa vi gjorde idag hade hon väldigt bra fart ut- och in.


Jag ska träna på att hon kan sitta lös när andra tränar. Hon var riktigt duktig idag när jag vaktade dummyhögen i sista övningen. Det fanns ingenstans att binda upp henne så jag knöt fast henne i min lilla ryggsäck, som hon lätt hade kunnat dra med sig.


Vi ska fortsätta att träna på fotgående till och från arbete. Jag ska träna detta separat och mot dragning


Jag ska köra "inte-byta-dummy" övningen.


Tack Helena för bra träning i fina solen. Nästa gång kan du kanske ta med några av de där duracellpillerna så man får smaka ;-)

 
 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

27 januari 2011 21:57

Hej, jag har inte glömt bort er fast att man skulle kunna tro det :-(

Nu har jag läst & läst och det är så roligt att läsa om hur fint Miso utvecklas.

Bra övning den där "inte -byta" tror minsann att jag skall föreslå den på våran träning på lördag.

Imorgon kväll får vi hålla tummarna igen för de blå-gula grabbarna :-)

Ha en bra helg!
Kramizar

http://stadsflattarna.se

 
Helena & co

Helena & co

28 januari 2011 17:50

Va snäll du är som tränar min hund också på dagarna....är det de dr små pillren du fick prova eller ;) Lystra ville såklart inte visa syrran att hon inte klarar att hålla apportbocken, hehe. Nej men hon börjar kunna hålla kvar lite längre iallafall även om det fortfarande är väldigt korta stunder. Du får gärna hjälpa mig med tips imorgon om hur jag skall träna detta med henne. Ja visst är det kul att höra sin röst..

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Helena & co

Helena & co

28 januari 2011 18:14

Jo det var ju det jag trodde och jag tänkte att hädanefter kan jag skylla allt som inte går bra på att du är där och "sabbar" för oss ;)

http://holmstorp.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards