karinochwilma

Direktlänk till inlägg 4 april 2011

Spår och pippifåglar

Av karin - 4 april 2011 21:15

Idag lade jag ett varsit spår åt Wilma och Miso.


Misos blev ganska svårt och ca 200-250 meter långt. Det började i skogen, gick över på en äng och sen upp i skogen igen. Det blåste en sidovind på ängen och var bitvis ganska blött. Miso slog, inte helt oväntat, ganska mycket på ängen, men följde spåret och hittade pinnarna som jag hade tryckt ner under gräset. Jag försöker att hålla emot lite så att hon ska vänja sig vid ett visst motstånd i linan. Jag vill att hon ska ligga på och vara övertygande om att hon är på rätt spår. Jag tycker att hon har ett lagom tempo och spårar bra. Till skillnad från när jag har lagt spår till Wilma så har jag snitslat duktigt och vid varje apport för att vara säker på att Miso väljer rätt väg. Det är ju dessutom svårt att hålla två spår i minnet, även om jag annars har bra lokalsinne. Jag missade dock att snitsla en pinne och glömde bort att jag hade lagt den just där, den låg lite gömd i en grästuva. Men Miso stannade upp och snokade reda på den, duktiga fisen! Vi ska fortsätta att träna på ovan nämda saker och jag tycker att vi är på god väg  


Wilmas spår blev inte fullt så svårt. Men jag försökte att trycka ner pinnarna under mossa och gräs och bakom stenar. En anlednin (förutom att jag är för slö) till att jag inte har snitslat åt Wilma är att jag har misstänkt att hon ser snitslarna också. Hon går allitd med nosen i backen, men det hindrar inte Wilma från att ha full koll. Idag fick jag bevis för att det faktiskt är på det sättet också. Det satt gamla snitslar uppe som någon missat eller bara struntat i att plocka ner. En liten bit följde mitt spår dessa snitslar. På ett stället reste sig Wilma mot ett träd och kollade in snitslarna, fortsatte sen att spåra. Några fördelar med att väldigt sällan ha snitslat Wilmas spår, är att jag dels har fått lära mig att lita på henne, och dels läsa av när hon har spåret eller ej.


Jag är mycket nöjd med båda spårtjejerna idag.


Det ar inte så dumt med den strålande sol som kom fram på eftermiddagen, så härligt, åh vad den här våren är välkommen!


På eftermiddagen åkte jag hem till Ingela och länsade hennes frys på fåglar som hon varit iväg och köpt. Nu är frysen full av döingar och i morgon ska Miso få prova på lite vilt. Håll tummarna för sol även i morgon!

 
 
Helena

Helena

4 april 2011 21:44

Jag måste tyvärr snitsla annars kanske jag inte hittar ut från skogen igen om hundarna går fel ;) Men jag är övertygad om att de ser och känner snitslarna. Ibland har Vilja rest sig på bakbenen och "ryckt" ner snitseln och apporterat den till mig ;)

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Annica

Annica

4 april 2011 22:46

Både Polly, Wilda och Vera har varit sega efter löpet. Mindre mat, mer motion :) Kör på MH:t då, det är ji mer än en månad kvar.

http://www.ryegates.se

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

5 april 2011 10:41

Näe nu blir jag ju apsugen på att lägga spår. Jag måste nog köpa en sån där ryggsäck som man kan bära barn i så jag kommer ut i riktigt skg någon gång!

Vad betyder "Miso slog"?

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

5 april 2011 14:50

Japp, vi ska ses halv tio på SSBK. Kom dit, och glöm inte fika för jag har beställt sol!

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

5 april 2011 15:38

Jätte kul om du kommer också i morgon!
Jag anser att snitslar gör mer skada än nytta (för utom för de som går vilse ;)). När jag började med andra spårläggare åt Diesel,upptäckte jag att jag inte kunde läsa min hund och att han tog hjälp av mig så fort det blev svårt. Jag vet inte hur jag gjorde, men på något vis kunde Diesel se på mig ungefär vart spåret gick.
Nu använder jag bara GPS. Det gör att jag kan lägga spår i skogar jag aldrig har varit i förut och om jag går vilse hittar jag alltid tillbaka till bilen.
Diesel spårar nu mycket bättre och med större självsäkerhet och tappar han spåret går vi hem. Det är hans uppgift att lösa spåret. Hårda bud med andra ord! :)
Mitt tips är: Skaffa en GPS om du vill spåra mycket. Den är min bästa träningshjälp!

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards