karinochwilma

Direktlänk till inlägg 2 februari 2009

Årets första jourträning på Nacka BK

Av karin - 2 februari 2009 21:04

Nu i kväll var jag/Wilma och Helena/Vilja på Nacka BK. Det gick så bra! Wilma var verkligen med mig ikväll. Det blev en långkörare eftersom vi var där tidigt. Det blev förvånansvärt många på jourträningen, kanske det finns ett uppdämt sug att träna? På platsliggningen var det minst 10-12 hundar. Det var lite kallt för hundarna, Wilma reste sig först och hoppade runt på tre ben för att hon var frussen om tassarna :-( Det blev även en lite tandvisning som gick bra, det blir ju mycket skuggor när belysningen bara kommer ifrån lyktstolparna. Då kan det var läskigt med en stor svart skugga som böjer sig över en. Jag hjälpte till och kollade lite tänder på andra hundar och fick en fin kyss av en boxer. Känner att jag har lite fläskläpp :-/


Hopp: Eftersom Wilma var väldigt taggad så började vi med hopp över hinder. Jag tycker att hon har börjat skälla mycket när hon är uppe i varv. I tillbakahoppet så studsade hon upp på mig några gånger. Då körde jag bara ettans hopp några gånger och till sist så gjorde jag ett tvåans hopp och det blev bra. Jag avslutade även kvällen med ett hopp eftersom Wilma fortfarande var energisk (efter 1,5 timme). Det blev perfekt, så vi avslutade med det.


Kontakt/position/linförighet: Jag började med att backa och hade Wilma framför mig. Hon följde mig och vi hade jättefin kontakt. Tanken är att hon ska följa mig på det sättet fast med huvudet vid mitt vänstra knä (alltså i position fast bakvänt). Till slut vänder man sig rätt som i vanlig linförighet och har då hunden i position. Jag tror att denna kontaktövning gjorde att Wilma verkligen var med mig ikväll. Trots att det var mörkt/skuggor och en massa andra hundar runtomkring. Helena kommenderade mig sen och det kändes väldigt bra. Jag hade den där känslan av att "det här kan vi" så där självklart som när det går av sig självt. Lite som när vi spårar, jag oroar mig aldrig för att hon ska fixa det.


Inkallning: Jag gjorde några inkallningar själv och de gick bra. Sen kommenderade Helena mig. Då var det en stor vit hund som kommit ner från skogen med sin husse, och som stod och tittade på oss. Det gillade inte Wilma och hon blev lite osäker. Störningsträning!


Läggande under gång: Jag körde några lägganden själv och sen kommenderade Helena mig. Det gick ganska bra. Vi tränade på att Wilma skulle ligga kvar och sätta sig på mitt kommando och inte Helenas. Vilja låg bredvid och var lite störning. Ganska dålig störning för hon låg helt stilla... + att jag tror att Wilma tycker att Vilja bara är en självklar del av träningen.



 
 
Helena & Vilja

Helena & Vilja

2 februari 2009 22:30

Hoppas du kan komma med på onsdag, vi kan väl höras på eftermiddagen! Tack för ikväll! Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
lotta

lotta

3 februari 2009 16:19

hehe...inte lätt att hålla rätt på alla vovvar;) juni e blandisen pappillon/sheltie-BC o Cola e flatte...från Ryegates samma kennel som vilja, fast de är inte släkt:)

http://juniocola.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards