karinochwilma

Direktlänk till inlägg 4 juli 2009

Nu har vi gjort Västervik

Av karin - 4 juli 2009 20:50

I torsdags blev det en lång dag i båten. Eftersom det inte blåste något och vi ville komma till Västervik så fick vi gå för motor. Inte så kul om man har segelbåt. Några distans innan Västervik kom ett stort oväder ikapp oss. Det var som stora käftar eller armar av otäcka moln som grävde sig ner i havet bakom oss och kom närmre och närmre. Vi tog ett snabbt beslut att vika av i första bästa vik för att lägga oss på svaj och vänta ut ovädret. Precis när vi slängt i ankaret, fått ordning på alla saker och stängt ruffluckan dundrade det igång med åska, blixt och vindbyar som fick båten att snurra hit och dit. Men då låg vi ju säkert i en ganska grund vik. Det var i grevens tid.



Wilma var jätteduktig och låg och sov i nästan 8 timmar. Jag måste säga att hon är väldigt cool ombord. Ni som känner henne skulle säkert inte känna igen henne. Hon ligger och sover på durken eller allra helst med huvudet i knä på den som styr. Hon ligger lugnt fast det blåser och lutar, fast hon får gps:en eller sjökort i huvudet, fast det låter mycket i seglen när vi slår.


Väl framme i Västervik fick vi en välbehövlig dusch och sen gick vi in till stan och käkade pizza och drack några öl. Händer inte varje dag att vi äter pizza, men den satt som en smäck. Eftersom vi ville vänta in och se hur vädret skulle bli, om vi skulle kunna ta oss till Gotland så låg vi kvar även idag i gästhamnen. På förmiddagen bunkrade vi mat och Wilma fick bada lite.


Jag gjorde en ny upptäckt, jordgubbskräm med smak av smultron. Lite att gå över ån efter vatten... eller ?!!


Sen gick vi på en stadstur och fick oss varsin våffla med grädde och sylt.

Jag tror kanske när jag går i pension att jag skulle kunna flytta till Västervik. Det verkar vara en behaglig liten stad med vackra gränder med en massa rosor och havet helt intill.


Vackra Västervik


Wilma fyndade en gigantisk studsboll som visade sig vara jätterolig i vattnet. Den sjönk ganska djupt för att sen komma upp där man minst anande det. Wilma fick simma runt och leta lite efter den.



När Wilma hade badat klart så lade Peter bollen i en påse "så att det inte ser ut som om jag har kissat på mig...", sa han. Men bollen var ovanligt stor...



På eftermiddagen packade jag en ryggsäck och gick till en liten fotbollsplan jag hittat för att träna en stund. Jag körde igenom några av ettan moment. Lite linförighet, läggande och apportering. Jag tränade även lite fart i inkallningen eftersom jag fått något halvt poäng avdrag på det på tävling. Innan vi började så ställde jag upp en ruta. Mellan momenten lite då och då så skickade jag Wilma på rutan. Någon gång ställde hon sig vid en kon och en gång lite för långt fram, men det var när jag skickade henne snett på rutan. Skickar jag henne rakt på den så verkar det som om det sitter ganska bra.


Jag körde även lite inkallning med ställande. Det sitter definitivt inte. Jag har slutat med extern belöning eftersom Wilma saktar in innan mitt kommando. Istället lade jag ut targeten. Hon stannar på mitt kommando men inte på targeten utan tar ganska många steg efter. Jag provade att ha en tennisboll i handen. Då kommer hon i så full fart så att hon nästan gör en kullerbytta om hon ska stanna. Dessutom så tar det alldeles för lång tid att stanna. Med tennisbollen så tror jag att hon i alla fall inte kommer att tappa lusten att springa emot mig. Det gäller bara att få henne att stanna också :-)


Vi körde även lite riktig apportering och det gjorde hon med bra fart och kom in och satte sig snyggt vid min sida.


Jag tror dessvärre inte att det blir något Gotland för oss denna gång. Det ska blåsa 10 s/m i vindbyarna och det känns lite för vådligt. Jag får ta stora båten senare i sommar istället. I morgon drar vi norrut igen.

 
 
Helena

Helena

4 juli 2009 21:37

Gud va mysigt ni har det!! Och vilken kul boll Wilma fick tag på :-) Och stoor sak blev det i ficksn på Peter :-) Ja det blev visst lite svårt för mig att vi har likadana ryggsäckar....jag har visst lagt det mesta i din ryggsäck! Hanskarna kan du få om du vill ha dem när du spårar (jag har flera par) och visselpipan klarar jag mig utan eftersom jag her en till men vi får hoppas vi inte stöter på någon huggorför de tabletterna är i den lilla dosan på den visselpipan som ligger i din rygga! När kommer ni hem tror du? Tråligt att det inte blir något Gotland men det är nog klokt av er att inte ge er ut om vädret är osäkert :-) Ses! Kramar

http://holmstorp.bloggagratis,se

 
Helena igen

Helena igen

4 juli 2009 22:11

Tränar gärna om vi är hemma när ni kommer hem. Vi kommer hem från Tallin lördagen v 29 oc sen är vi hemma en del v 30 så åker vi till landet v 31. Jag har ett tygmärke från flatklubben som jag skall sy på min rygga
:-) Kram

http://holmstorp.bloggagratis,se

 
Agneta & Tyra

Agneta & Tyra

4 juli 2009 23:46

Tack för det!!!! Jag försöker verkligen tänka på allt men ibland är ju hundarna mer kreativ än en själv he heeee och då står man där som en fågelholk och undrar vad som hände??? heheeee

Kör försiktigt med båten!!!

Kram

Agneta & Tyra

http://www.nogg.se/tyra

 
Pebbels

Pebbels

5 juli 2009 10:49

*fniss* gillar bilden där Peter har bollen i fickan ;)

Vad skönt att Wilma är så cool på båten. Vilket datum är ni tävlar i i Bro?

Kram

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

5 juli 2009 15:51

Vad mysigt ni har det om än att ni fått stå ut med något litet läskigt oväder.

Jag tror Wilma myser över att hela tiden få vara i eran närhet och det är rofyllt att vara på sjön. Det händer ju en del andra kuliga grejer för henne emellanåt oxå.

Hur länge skall ni vara ute till?

Hoppas att ni har bättre väder än vad vi har idag... grått, molnigt & kvavt som attan.

Ha det fortsatt härligt!

http://wallander.blogg.se

 
Annica

Annica

5 juli 2009 22:32

Vad mysigt Västervik ser ut!! Men resan dit hade gjort mig lite illamående, klarar Gotlandsbåten ungefär *ler*

http://www.ryegates.se

 
Helena

Helena

6 juli 2009 08:39

Ta det försiktigt med krabbgången (eller som du skrivit grabbgången) så du inte gör dig illa! Vi vill ha hem våra träningskompisar och kompanjoner hela och välbehållna! Kram kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
lotta  med Juni ,C0la

lotta med Juni ,C0la

6 juli 2009 10:51

vad fint ni har det..synd att det inte vart Gotland..men vädret kan man ju ej råda över...vad läbbigt med blixt o dunder när man e på en båt!

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Birgitta & Lizzie, igen ....

6 juli 2009 20:06

Hm ... Hamnade visst under fel blogg .. Förresten glömde jag att fråga vad för slags targetövning du kommit på att köra ombord !?!?

Kramizar igen !

 
Agneta

Agneta

6 juli 2009 22:24

Jodå, jag ska försöka vila lite och se till att bli frisk fort. Försöka duger i alla fall.

Knät känns lite bättre men jag kan inte stödja på det

Hoppas ni har det bra i alla fall och var rädda om varandra!

Kram

Agneta

http://www.nogg.se/tyra

 
Pebbels

Pebbels

7 juli 2009 20:25

Skepp o hoj!

När kommer ni hem? Har du lust att träna i slutet av veckan?

Kram

http://hundtraningen.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards