karinochwilma

Direktlänk till inlägg 16 juli 2009

Skotträning

Av karin - 16 juli 2009 17:14

I morse åkte jag och lade ett blodspår. Eftersom jag inte hade så mycket blod så lade jag bara med en vinkel och varje raka 200 m. Jag skulle ju inte träna spår utan skotträna.




Peter följde med och sköt startpistol. Vi hade mobiltelefoner så att jag kunde tala om för honom när han skulle skjuta. Peter placerade sig i det fjärde hörnet (Skott 1-4). Det första skottet avfyrades strax efter vinkeln. Det hördes bara som ett litet puff. Wilma brydde sig inte alls. Sen fick Peter skjuta 2 skott till som inte heller hördes mer än ett puff. Efter det fick väntade han tills vi hade ca 50 meter kvar till grisfoten. Då hade vi kommit upp på öppnare mark i skogen. Detta skott hördes mer och Wilma stannade upp, blev lite störd och hade svårt att koncentrera sig. Med lite påtryckning och stöd från mig så fortsatte hon att spåra. När hon var precis framme så sköt Peter ett sista skott och då blev hon märkbart berörd.


Peter hade flyttat sig närmare och var då ca 100 meter ifrån. Han är osäker själv på om han flyttade sig innan skott fyra eller fem. I vilket fall så var det dumt att han gjorde det. Men han stod bakom en kulle de 3 första och tänkte att det var därför de inte hördes så bra. Jag hade föredragit att han hade stått kvar så att bara jag ändrade förutsättningarna genom att komma närmare skottet. Man kan tydligen inte var tydlig nog (hrrm).


Wilma brydde sig nu inte alls om grisfoten utan ville ta sig därifrån. Jag stannade kvar och försökte leka lite med grisen, men hon brydde sig inte. Peter gick emot oss och då kunde jag skicka Wilma till honom och mot det håll som skottet hade kommit. Hon ville fortfarande inte ha grisfoten så vi gick tillbaka till bilen och åkte och badade. Wilma och Peter simmade långt ut och hon verkade inte medtagen av skotträningen.


Så här i efterhand så skulle jag ha nöjt mig med 4:e skottet. Men jag tänkte att grisfoten skulle vara en positiv upplevelse tillsammans med skottet. När vi kom hem så plockade jag fram grisfoten igen och då vaknade habegäret i Wilma.



På eftermiddagen tränade jag lite dirigering. Ni som jakttränar får gärna kommentera om jag har gjort rätt eller fel. Jag håller ju på och lära mig detta och vill gärna göra så rätt som jag kan från början så att jag slipper begå alla fel jag har gjort i lydnadsträningen.



Först låtsades jag att lägga dummisar till vänster och bakom och dirigerade sen till höger där jag lagt en på riktigt. Sen gjorde jag samma sak i de andra riktningarna. Sen lade jag ut en dummie till vänster och en bakom och låtsades lägga till höger, men skickade bara på den som låg bakom eftersom jag tror att det är det svåraste att få Wilma att springa ut (bort) från mig. Sen lade jag ut i alla riktningar och skickade först ut Wilma bakåt. När hon kommit in till mig och avlämnat dirigerade jag även ut henne till de andra två på vardera sidan. Wilma löste alla uppgifter jättebra.



Det är galet mycket smultron på tomten, de säger ju att det är ett riktigt bärår och jag har sett att det är mycket blåbär. En del smultron var nästan stora som jordgubbar. Det blir smask som efterrätt ikväll.

 
 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

16 juli 2009 20:17

Vad synd att det inte blev riktigt som du tänkt dig med skotträningen. Kanske skall hon höra dom så där på avstånd ett litet tag till innan ni flyttar närmre. Men hon verkar kunnat släppa det snabbt ändå och det är ju positivt.

Klockren dirigeringsövning... det enda som jag gör annorlunda (då jag allt för sällan gör denna övning) är att jag flyttar in till Wilmas utgångsposition när dummien hämtas för att sedan direkt igen vara i rätt utgångsposition när nytt skicka skall göras.

Smultroooon, sååååå mååååånga, sååååå smarrrigt... jag vill oxå ha, NU!

http://wallander.blogg.se

 
Lotta, juni o Cola

Lotta, juni o Cola

16 juli 2009 21:15

vad synd att hon vart lite skrajsen på slutet..ja, det är såå svårt att få det perfekt ju:(

wiii, vad läbbig grisfot:/
herrguud vad gott med smultron , å så stora

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

16 juli 2009 22:11

Trist det där på slutet med skotträningen,ett litet missförstånd kan förstöra mycket. Men hon kanske har glömt till nästa gång, vi får hoppas det.

Om du vill så kan jag hänga med ut någon dag och skotträna med Wilma. Vi kan ju turas om med hundarna kanske och ta en i taget medan den andre hunden sitter i bilen långt bort.

Åker du själv till Bro när det är tävlingsdax? Tänkte om jag ska dit så kanske vi kan samåka?

Ps.De där smultronen ser mumma ut!

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Gunilla & Asta

Gunilla & Asta

16 juli 2009 22:59

Tack Karin för de fina kommentarerna på vår blogg! Snällt att skriva att även matte var snygg - hahaha! Oj, ja vi har en tävling i tvåan på lut - men bara om platsen fungerar perfekt tills dess. Just nu har vi nästan enbart fokus på det :D Vi får se...

Vad synd att det blev så med skotten... Ja, vi är ju luttrade när det gäller skotträning ;) Tycker att ni inte ska gå så fort fram utan heller att ni tror att Wilma inte har märkt skotten än att hon blir rädd. Men på det snart igen men från långt håll. Skönt att hon kunde släppa det så fort i alla fall :D

Förstår att du vill få till det med skotten i och med det utmärkta fina betyg ni fick. Ta det lugnt så kommer ni säker att fixa det.

Förstår att det snart är tävlingsdax... Vi håller tummar och tassar!!!

http://vitherde.wordpress.com

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

16 juli 2009 23:24

Läste mitt tips om igen nu... kanske behövs ett litet klargörande: Alltså du möter upp och tar emot dummien från Wilma på hennes utgångspunkt, sätter henne igen och så går du tillbaka till din utgångspunkt och dirigerar mot nästa dummie och så om igen tills du/ni är nöjda.

Det var allt för idag. Nattinatti

http://wallander.blogg.se

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

16 juli 2009 23:32

Torsdag kväll eller fredag morgon. Måste lämna Felix senast fredag eftermiddag.

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

16 juli 2009 23:35

Förresten, vill du träna något på lördag?

http://hundtraningen.blogspot.com

 
lOTTA

lOTTA

17 juli 2009 21:33

MMMMM...VARMT OCH HETT HÄR IDAG MED..TROR INTE DE HAR KUNNAT TRÄNA SÅ MYCKET HEMMA HELLER...JOBBAR IDAG O SLUTAR IMORGONBITTI..SÅ DET BLIR NOG SVALARE DÅ;)HAHA..HÄRLIGT MED EN MAN SOM BLIR NÖJD AV GLASS...HÄR E DET LITE TVÄRTOM,HÄR E DET JAG SOM BLIR NÖJD AV GLASSEN;)
PAKE LÄR VÄL OXÅ TRÄNA JÄRNET NÄSTA VECKA...Å SÅ KUL MED TÄVLING IGEN:)(ÄR INTE RIKTIGT HUNRA PÅ NÄR VI STICKER ÄNNU...TROLIGTVIS VID 10.00 TIDEN.DÅ ÄR VI I HÅBO..TYP 13...MEN DET E JU INGEN IDE OM PLANERNA ÄR STÄNGDA..KANSKE KAN VI RINGA O HÖRA..VI FÅR BESTÄMMA LITE LÄNGRE FRAM:)

http://juniocola.bloggagratis.se

 
Agneta & Tyra

Agneta & Tyra

17 juli 2009 22:09

Åh, vad massa gott på bordet. Tänk om du kunde skicka en burk med smultron hit, he heee. Jag är så avis!!!!!

Det gick ju kanonbra med jaktträningen för er, jättekul!!!!

Kram

Agneta

http://www.nogg.se/tyra

 
lOTTA

lOTTA

17 juli 2009 22:22

du, såg nu på håbos hemsida att de har träningsdag dagen innan tävlingen..då måste väl planerna vara öppna tycker men..och NÅGON plan borde väl finnas åt "lilla"oss;)

http://juniocola.bloggagratis.se

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

18 juli 2009 09:11

Karin, jag är helt snurrig. Vi kan ju inte åka till Skärgården nästa vecka för vi ska ju klappa varg på Kolmården på onsdagen. Så, jag kan träna nästa vecka också. Och imorgon om du kan. :D

Kram

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Gazton

Gazton

18 juli 2009 11:34

Men snälla Wilma, jag kan skicka dig lite godis istället. Då slipper du tugga på någon gammal grisfot

http://gaztons.wordpress.com

 
Helena & Vilja & Tina

Helena & Vilja & Tina

18 juli 2009 16:02

Nu är vi hemma igen!! Och Vilja är säkert otroligt träningssugen efter att bara ha gått rpomenader med mamsen! Jag måste in till jobbet nån dag den här veckan (må-ons) men annars tränar jag gärna. Trist med skott träningen...men det löser sig när hon avreagerar sig såpass snabbt ändå :) Såg Helenes kommentar angående jaktträningen och om du inte förstår vad hon menar kan jag visa dig nr vi ses. Kram kram

Ps såg att du och Lotta planerar träning på Håbo på torsdag - det vore kul! Ds

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Carolina & Latte

Carolina & Latte

18 juli 2009 16:45

Åh herregud så invecklat det känns, hihi:-) Men jag förstår vad du menar med freestylen, jag stod ju väldigt mycket mot kameran. Men dels så var det för att Latte inte skulle se publiken, så att han blev störd, sedan så var det mycket publik, själva "rutan" som man visar upp programmet i, det satt publik på två sidor om den, så det var svårt att inte bli "i vägen" eller om du förstår hur jag tänker... Men jag ska tänka på det lite mer, tack ändå för att du sa till.

Kram & ha en underbar kväll!

//C&L:-)

http://carolatte.webb.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards