karinochwilma

Direktlänk till inlägg 1 september 2009

Det är ju lätt att snacka

Av karin - 1 september 2009 19:57

Hur många gånger har jag inte tänkt att man inte ska träna hund när man inte är på humör. I morse så gick det åt skogen med rutan. Jag hade samma upplägg som igår, men Wilma fattade inte mycket. Eftersom jag varken hade plan B, C eller D så blev jag frustrerad och då fungerade ju allt mycket bättre... NOT!!!


Först körde jag rutan och några skick blev bra sen började hon ställa sig vid högra främre konen eller sprang för kort ut. Jag avbröt och körde några skick rakt mot godisskålen från olika håll. Sen gjorde jag om rutan och tjatade så att både jag och Wilma blev frustrerade :-( Jag gjorde även en inkallning med ställande och det gick i alla fall bra.


Varför lär man sig aldrig???


DIRIGERINGAR

På eftermiddagen så lade jag ut dummisen framför Wilma för att träna dirigeringar, eller snarare att hon ska titta dit jag pekar. Vi flyttade oss runt dummiesen och jag visade på den och klickade henne när hon tittade dit jag pekade, men jag skickade henne aldrig.


Sen slängde jag den över kanten på en kulle så att hon såg att den landade men inte exakt vart, jag visade på den och skickade ut henne för att hämta in den.


Efter det kastade jag en tennisboll åt ena hållet och dummisen åt den andra och klickade henne även där för att hon tittade åt det håll jag pekade. Det lustiga nu är att dummisen verkar börja få högre värde än tennisbollen, för hon har mer dragning dit.


SKOTTRÄNING

Lite senare när vi varit och handlat så åkte vi till Velamsund som är ett fritidsområde med skog och vandringsstigar. Intill ligger en skjutbana. De har ju börjat träna inför älgjakten nu så det passar att skotträna.


Vi gick in i skogen och det pangade på. Wilma var lite tveksam men följde med. Jag gick fram till en glänta, tog av mig ryggan, kopplade loss Wilma. Hon sprang iväg mot bilen, fast inte så långt. Jag vet att hon inte skulle dra längre än att hon har koll på mig. Jag satte mig på en sten och väntade på henne. Då kom hon tillbaka och satte sig bredvid mig. Vi satt så ca 30 min. Jag slängde ut lite godis som hon tog, men var på spänn hela tiden. Hon satt med öronen bakåt och fokus mot skotten.


Sen reste jag mig och fortsatte att gå parallellt mot skjutbanan. Wilma tänkte gå tillbaka samma väg som vi kom, men jag ville att vi skulle göra en båge tillbaka till bilen så att det inte blev en flyktväg. Jag hade henne lös och hon sprang framför mig mot bilen, men kom tillbaka när jag ropade på henne. När vi var precis intill parkeringen gjorde jag ett litet närsök. Hon hittade bollen, tog den och sprang till bilen. Jag satte mig på en sten och väntade på henne och till sist kom hon tillbaka. Då gick vi tillsammans till bilen och hon fick gå vid min sida hela vägen. Väl vid bilen hittade hon tennisbollen igen och ville ha den kastad, vilket jag gjorde.


Jag vet inte om jag utmanade henne för mycket genom att ha henne lös och tvinga henne att komma tillbaka till mig. Återigen kanske jag går för fort fram? Det är så himla svårt att veta om hon lär sig att avreagera eller om hon bygger på rädsla. Hon verkar ju kunna skaka av sig obehaget ganska snabbt bara det slutar att panga, men under tiden skotte går så lägger hon ner allt annat.

 
 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

1 september 2009 23:58

Detta vara säkert bara "one of those days"... prövar du imorgon igen så funkar det säkert igen.

Vilken bra dirigeringsövning!

Gällande skotträningen... det är alltså inte lätt att veta vad som kan vara rätt eller fel. Men hon valde dock själv ändå att komma till dig... du har inte tvingat henne. Förhoppningsvis blir dummiesarna ännu roligare och skotträdslan mindre och mindre.

Ni kämpar på så bra med allt tycker jag!

Kramelikram

http://wallander.blogg.se

 
Helena

Helena

2 september 2009 08:00

Säger som Helen hon valde ju att komma tillbaka till dig frivilligt. Om du kan ha henne lös och hon inväntar dig och inte flyr i panik så har ni ju vunnit en hel del och när du satte dig och väntade hela tiden så fick hon ju chansen att vänja sig vid skotten. Det svåra med skotträning är ju som du skriver att veta om det vänjer sig (habituering) eller bygger på sig rädsla = överreagerar och då blir räddare nästa gång (sensitisering). Men det här passet verkade ju vara ett habitueringspass :)

Kram

Ps Fina ord jag använder va? :) Ds

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

2 september 2009 12:55

Jag tycker att det verkar som att det var en bra skotträning.

Kramis

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Agneta

Agneta

2 september 2009 14:30

Klart hon börjar välja dummisarna nu.... hon ser väl vad matte värderar högst!!!!

Igår offrade jag en tennisboll i vattnet, Tyra blev lite för ivrig så vi for hem istället he heee

Jag ställde in henne i duschen istället för att hon fick bada av sig schampot.

/Agneta

http://www.nogg.se/tyra

 
lotta  med Juni ,Cola o Tuvaluva

lotta med Juni ,Cola o Tuvaluva

2 september 2009 21:02

hoppas hoppas att det kommer att funka iallafall och att fina Wilma kommer att kunna höra skott utan att bli rädd tillsist!:)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Gunilla & Asta

Gunilla & Asta

4 september 2009 15:07

:) Glöm det som inte funkade, nästa gång gör du liiite lättre från början bara en gång eller så... Shit happens! Tyckte att ni verkade ha en bra skotträning. Wilma vill ju leka/söka efter att det har pangat (om jag förstod det rätt). Och hon tar godiset under tiden?! Då utmanade du henne nog inte för mycket...

http://vitherde.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards