karinochwilma

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2009

En jättebra träning och lite puppy yoga

Av karin - 7 oktober 2009 12:04

I morse var jag ute med Wilma och tränade en liten stund. Först satte jag upp rutan så att jag skulle ha 10-15 meter distans från alla håll. Sen körde jag lite slalom mellan benen som uppvärmning (har vi inte gjort på ett tag så det tog lite tid innan polletten trillade ner hos Wilmenlund).


RUTAN

Sen skickade jag Wilma på rutan från 15 meters avstånd. Hon sprang ut en bit, stannade och tittade på mig och fortsatte sen ut till rutan. Jag började om och ställde en matskål ca 5 meter bakom rutan. Skickade Wilma på nytt, ropade "stå" när hon var mitt i rutan. Hon tvärstannade och fick ett varsågod att hämta avståndsbelöningen. Nästa gång så lät jag henne springa hela vägen till belöningen. Bytte sida och gjorde samma sak fast sista gången fick hon bollbelöning istället för godis. Sen tränade vi lite andra grejer och så skickade jag henne på rutan igen. Först tog jag lite i halsbandet och hetsade "var är rutan?" och sen skickade jag henne och lade på ett "stå". Hon sprang klockrent ut och stannade och fick sen bollbelöning. Jag var jättenöjd!!! Skrattande


INKALLNING MED STÄLLANDE

Jag körde lite ställande framför mig först. Första inkallningen stannade hon, tog inte jättemånga men lite för många. Men hon stannade i alla fall hyfsat och fick bollbelöning. Andra gången stannade hon direkt med undantag för inbromsningsskutt. Bollbelöning och full fest. Supernöjd matte! Skrattande


FJÄRREN

Inga problem. Klickade första uppsittandet, lade ner henne igen och körde hela momentet. Hon hade fina byten utan att flytta på sig. Skrattande


LÄGGANDET

Gjorde ett läggande och det fungerade bra. Har tränat lite framifrån för att få upp farten. Ibland lägger hon sig jättesnabbt och ibland tar hon det i flera steg.


APPORTERING

Började med att göra några korta ingångar med apportbocken, den första slarvade hon och satte sig lite snett. Jag gjorde om och andra var bra. Gjorde då en riktig apportering. Wilma sprang fint ut och plockade upp men på vägen in så höll hon på att tappa apporten och jonglerade lite med den och kom in lite snett. Jag belönade ändå eftersom hon redde upp det hela utan att släppa. Andra gången gjorde hon ett jättefint upptag, kom raka vägen in och satte sig fint i position. Dunderbelöning!


Peppar peppar så känns det som om vi börjar komma någon vart med tvåans moment. Det jag måste fila massor på är fria följet. Jag håller på att träna hur jag ska gå. Funderar på om jag ska öva in en gångstil som skiljer sig från hur jag lufsar fram i vanliga fall. Håller på och provar mig fram lite.


SNABBA TARGETSTAMP

Wilma börjar fatta konceptet och springer nu och hoppar på targeten. Jag lovar att jag ska filma, men jag måste ha med mig en kameraman. Är nöjd att jag har lyckats jobba upp den från att hon har travat ut och klivit på targeten till att hon faktiskt börjar att galoppera ut och hoppa på den.


PUPPY YOGA

Vi har fått som läxa på kursen att träna in puppy yoga. Vi har kommit en bit på vägen, men eftersom inte Wilma riktigt bjuder beteenden så får jag ta det varligt och inte pressa henne för mycket. Här är en liten försmak för vad som komma skall Flört


 
 
Lina

Lina

7 oktober 2009 12:28

roliga övningar! Jag skall precis ut med min vovve, en härlig skogspromenad väntar oss i blåsten :)

http://energetic.blogg.se

 
Annika o Diesel

Annika o Diesel

7 oktober 2009 15:01

Det är inte bara hunden som tränas, du kör ju styrketräning oxå. :) Jag har inge ljud på min dator på jobbet, så jag hör inte vad du säger. Jag får kolla igen när jag kommer hem. Om jag ska göra den där övningen får jag nog sitta på en pall. ;)

http://www.annikashundar.se

 
Ingen bild

anna

7 oktober 2009 15:58

Jag håller med Peter: "Det ser inte klokt ut...."
Träna på!
Kram Anna

 
Ingen bild

svärmor

7 oktober 2009 16:48

hej, nu har jag beställt blod och en fot för nu börjar älgjakten här. Sol-britt tyckte jag var optimist, jaktlyckan är inte alltid så stor. Vi får hålla tummarna. Kram Karin

 
The bloggerska

The bloggerska

7 oktober 2009 16:55

Tack svärmor!
Vi får hoppas på god fångst, för mig räcker det om de skjuter en älg eller rådjur. Vi måste hinna köpa en frys först också som vi kan lägga den i :-)

kram

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Lina

Lina

7 oktober 2009 18:12

Härligt! Det blåste dock lite för mycket tyckte jag, gick och huttrade ett tag innan jag fick upp värmen :)

http://energetic.blogg.se

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

7 oktober 2009 23:31

Vad roligt att få se en film nu när ni börjar träna puppy yoga så att vi sedan kan få se när momentet utövas med automatik.

Vad bra det går med tvåans moment... Wilma är vekligen snabb i inlärandet.

Ha det gott!

http://wallander.blogg.se

 
Helena & Vilja

Helena & Vilja

8 oktober 2009 11:05

Jippie!! Två bra parningar har vi fått till så nu åker vi hem (om vi får tågbiljetter)!! So far so well!!!

Kramiz

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

8 oktober 2009 11:11

När tänker du anordna Puppy yoga - clinique ;))) !) Ser fränt ut när Wilmenlund leker svan under dina vingars beskydd * ler * !! ( Kanske ska stå under din vinges förstås !! )

KRAMIZAR

PS Kul att din lille svarte flatvalpshane har påbörjat sin simtur nu då * fniss * !! DS

http://www.lizzieonline.net

 
Annika o Diesel

Annika o Diesel

8 oktober 2009 16:22

Vad skönt att det är fler som tänker likadant om Nacka BK. Jag skulle verkligen vilja hjälpa till o dra igång tävlingsverksamheten, men det går liksom inte. Jag har inte den tiden. Då har jag inte tid med Diesel o det är ju för vår skull man vill att det ska fungera på Nacka. Nää, det blir nog antagligen till o byta klubb.....

http://www.annikashundar.se

 
lotta

lotta

8 oktober 2009 17:02

vad kul det ser ut..hon e ju så himla SÖÖÖT!ja matte med förståss:)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Agge

Agge

8 oktober 2009 18:53

Hej hopp! Här tränas det på för fullt ser jag. Vad duktiga ni är! Här har det varit så mycket att stå i att vi inte hunnit med nästan någonting alls på den fronten!

Hoppas det går bra för er, ska ni tävla snart eller?

Kramar

Agneta

http://www.nogg.se/tyra

 
Helena & Vilja

Helena & Vilja

9 oktober 2009 08:44

KUL att tvåans moment funkar så bra...men va synd att KM ät inställt...hade sett fram emot att titta på er!! Jag tycker hon är jätteduktig på puppyyoga....undrar hur det skulle vara med min klumpeduns på armen :-) Hörs sen!! Kanske en kort träning idag...Tess ville träna idag. Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards