karinochwilma

Alla inlägg den 17 oktober 2009

Av karin - 17 oktober 2009 19:56

Både jag och Peter har suttit och jobbat idag för att komma ikapp. Passade bra eftersom det har regnat och varit grått. Vid tvåtiden packade jag träningsväskan och drog till Värmdö BK med Wilma och vips så kom solen fram :-) Jag hade massor av kläder på mig eftersom det ju skulle vara kallt, det var bara börja skala av sig alla fleecetröjor och regnjackor.


Jag körde igenom samtliga moment i 2:an och tränade inte mer än kanske 30 min. Det gick skapligt idag. Inte för att vi har flyt i momenten ännu, men det känns rätt så ok. Apporteringen fungerar jättebra, likaså hoppet.


Rutan har jag gjort om nu. Jag började med att ställa godisskål bakom rutan och skicka rakt ut. Det fungerade bra, men jag upptäckte att hon blev väldigt fixerad av där skålen hade stått. Det är ju mer att locka också, inte så att Wilma själv kommit på vad rutan är. Nu belönar jag med tennisbollen istället när hon har sprungit ut till rutan, försöker hon att fuska så avbryter jag bara. Jag ska länga avståndet rejält så att hon vänjer sig att springa långt.


För inkallning med ställande har jag kört stå framför mig med tennisboll som belöning. Vi har ökat tempot, jag springer bakåt och Wilma har börjat att galoppera. Tidigare travade hon efter mig, men nu galopperar hon även om det går lika långsamt som trav. Det är en klar attitydskillnad mot tidigare och stannandet blir lite mer hopp-stå. Jag kör så några gånger innan jag kör momentet med inkallning och ställande. Jag ska göra momentet på korta och långa avstånd varvat, så att jag kan köra flera repetitioner utan att trötta ut Wilma.


På fjärren så väntar jag mycket längre, räknar till 5 sekunder. Det fungerar oftast men ibland så får jag ta dubbelkommando på andra sittet, men då avbryter jag.


På linförigheten idag så gick hon bra i position men släppte i kontakten lite då och då. Vi var ensamma på brukshundsklubben, men det var länge sedan vi var där så Wilma hade lite svårt med focuset. Språng marsch fungerade riktigt bra, hon galopperade långsamt bredvid mig (samma tempo som trav men takten som galopp om man nu ska snacka hästsnack :-)


Vi avslutade med lite agility, d v s stegen, bildäcket och den där spången eller vad det heter :-) Agility är ju inte riktigt vår grej (eller min), men idag slog det mig att jag kanske ska gå en agilitykurs. Jag tror att Wilma skulle kunna tycka det är kul och vara riktigt duktig också. Jag för träna jakt med nya valpen och agility med Wilma. Hur ska jag hinna med?!!


I morgon blir det jaktträning i Saltsjöbaden. Det ska bli spännande och det är utlovat sol också :-)

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards