karinochwilma

Alla inlägg den 15 oktober 2010

Av karin - 15 oktober 2010 19:21

 

Wilma och Miso 10 månader (förra helgen).


 Fortfarande lite grodstil.


I helgen ska vi åka och träffa syskonen på avkommebeskrivning. Föhoppningsvis är det 10 av 11 valpar från Viljas kull, värsta släktträffen. Det ska bli spännande. Jag har ju missat alla valpträffar så det ska bli jättekul att träffa de andra hundarna och hussar/mattarna. På lördagen är det dessutom lite kurs. Vi håller till på Gesta gård med fantastiska Pura Raza Española, så jag ska försöka hinna lukta lite på hästarna också. Det var ju länge sedan jag red nu, men ibland när jag ser hästar eller någon som rider så blir jag lite sugen.


På Gesta utövar de dessutom NH (Natural Horsemanship), något jag försökte att praktisera när jag var medryttare på den gamle travaren som knappt kunde sänka nacken. Men han blev mjukare och fick man till det, med mycket jobb, så kunde han kännas som en gunghäst.


NH är en filosofi inom hästträning där man jobbar med hästen utifrån deras naturliga förutsättningar och flockbeteenden. Hästen ska känna sig lugn och trygg under träningen. Exempelvis i traditionell ridning lägger man till en skänkel/tryck för att få hästen dit man vill. I NH lättar man istället på skänkeln för att hästen ska bjuda och gå åt det hållet. Lite som klickerträning med andra ord. Tilltalar mig mycket.


Trevlig helg!


Jo... vi har bestämt, inga hundar i sängen. Inte ens på husses kudde.



Men såklart, är man en så duktig hund och "bäddar" sängen... Wilma ser lite skyldig ut, eller hur?! Och sängen VAR bäddad.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards