karinochwilma

Alla inlägg den 1 mars 2013

Av karin - 1 mars 2013 07:22

Nu har jag provat att träna Miso i några inomhushallar. Jag förstår att hon påverkas ganska mycket av nya miljöer och det som är obekant. Hon är ju aldrig utåtagerande, t ex vid ett tillfälle var det några som tränade IPO intill och lät väldigt mycket. Hon gjorde det hon ska, men med mer eftertänksamhet. När vi var nästan klara med vår träning och jag släppte fokus på henne för en stund så var hon tvungen att gå och titta vad som hände på andra sidan (genom gallret)). Så nu när vi har kommit igång och jag börjar att få en riktigt bar attityd är det dags att flytta ut träningen på så många ställen som möjligt.


Jag har hållit på och försökt få Miso lite snabbare i tvåans apportering. Nu har jag brutit ner momentet i fler delar.

1. hon får sitta och hålla apportbocken, jag går ifrån henne och ger frikommando att ta pipis i min hand

2. hon får springa ut och hämta apportbocken hos medhjälpare och sen frilkommando att ta pipis i min hand


Den första för att hon ska galoppera snabbt in med apporten i munnen, den andra för att få ett snabbare och korrekt gripande.


Det har fungerat bra och nästa steg är att hon självmant ska snabbare och snabbare vända sig om från medhjälpare och springa till mig som håller på belöningen lite längre. Steget efter det är att medhjälparen håller apportbocken vid marken.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards