karinochwilma

Direktlänk till inlägg 11 februari 2009

Isig kvällsträning

Av karin - 11 februari 2009 19:47

Nu ikväll träffades jag och Helena och tränade en timme på en isig gräsmatta vid Boo Hembygdsgård.


Jag började med att stå med Wilma framför mig och stimulustränade läggande. Hon vill gärna bjuda beteendet utan att vänta på kommando. Så jag provade att säga alla möjliga ord, leta, lax, låda, lim... och ligg! Hon är riktigt duktig ändå och väntade in rätt kommando.


Sen provade jag Helenas kon-övning med extern belöning. Det gick bra. Wilma hade full fokus på mig fast godisskålen stod två meter ifrån.


Sen provade jag att backa med Wilma framför mig för att se om hon skulle bjuda ställande. Hon har börjat hajja vad det handlar om och ställer sig om jag inte backar för fort (med den här ishalkan vågar man ändå inte springa baklänges...).


Efter det satte jag Wilma i utgångsposition och vände först 5 gånger vänster, sen 5 gånger höger. Vänstersvängarna gick jättebra, medans högersvängarna ville hon gärna svänga lite för mycket och hamnade med rumpan lite snett. Där ser man att man måste träna åt båda hållen.


Sen gjorde jag lite ingångar rakt framifrån och de ser riktigt bra ut. Bakifrån vill hon gärna komma lite för långt fram och sätter sig snett. Snett framifrån sätter och sig helt snett mot mig. Det är vår akilleshäl.


Slutligen hjälpte jag Helena med störningar under platsliggning och sittande i utgångsposition. Vilja har ju inga större problem med detta. Till en början tittade hon lite vad jag höll på med men sen brydde hon sig inte särskilt mycket.


Helena hjälpte mig med samma sak och fick hjälp av en katt som troligen tagit fel på månad, för hon gick och mjauade i buskarna som en marskatt. Wilmas huvud gick som en propeller för att kolla in katten och Helena, men hon låg kvar i platsliggning. I sittande i utgångsposition gick det bättre att hålla fokus på mig.

 
 
Latte

Latte

11 februari 2009 20:19

Oj, jag kan inte mycket om lydnad jag.... Matte är nog bättre än jag! Jag kör inte mycket lydnad hemma, kör freestyle och agility, det är det bästa jag vet! Och matte förstås! Och min tjej, Tussi! Och alla bloggvänner, förstås!:-) Kul att du har prövat på agility, jag tror att den hunsporten passar er tollare, tror matte i alla fall, och jag håller med henne, hihi:-)
Synd att du inte har någon pojkvän, du får nog någon snart... Om jag gör slut med Tussi (men hon vet nog inte äns att vi är ihop, hihi) så står jag på din "kölista" hihi... Du är så fin, Wilma!

Puss på dej! Och vad kul att Mallis kommer imorgon, ska bli spännande att läsa sedan, lova att berätta ALLT! Ni tjejer är ju så bra på att berätta...!

KRAMAR!

//Latte:-)

http://latte

 
lotta  med Juni ,Cola o Tuvaluva

lotta med Juni ,Cola o Tuvaluva

11 februari 2009 21:40

å så kul att ha en likasinnad vän att träna tillsammans på det viset med:)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Helena & Vilja

Helena & Vilja

12 februari 2009 08:49

Ja det med att träna separat antingen med hakan i backen eller att de skall titta rakt fram får man ju göra nära. Jag har ju kört en del med handen med godis som jag drar fram och tillbaka under hennes haka och där jag sluter handen om hon vrider med huvudet. Men det är klart att det blir skillnad när det far saker runt huvudet och att det kanske är lättare om man har tränat in hakan i backen men jag tror man kan träna i "frys" ställningen även om de har huvudet uppe. Men jag kan ju inte kräva (ännu) att hon skall veta att hon skall hålla huvudet stilla när det far koner runt huvudet på henne men man märker ju att de slutar vrida huvudet efter störningen efter några gånger och om man klickar då de inte vrider huvudet så är det ju det man föstärker. Samma sak med platsliggningen med skott....efter ett tag vrider de inte huvudet efter skottet :-)
Ha en bra dag med Mallis & Wilma
Ses imorgon. Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards