karinochwilma

Direktlänk till inlägg 25 februari 2009

Uthållighetsträning

Av karin - 25 februari 2009 17:52

Utfasa belöningar

Det är ju viktigt att göra hunden mer och mer uthållig vad gäller klara av momenten utan godis/leksak/belöning eftersom det är den största skillnaden mellan träning och tävling. Jag har hittills belönat ganska frekvent i momenten. I linförigheten varvar jag mellan korta och långa sekvenser och snabba belöningar varvat med belöningar mer sällan.


Avståndsbelöningar

Jag använder mer och mer avståndsbelöning. Jag märker att avståndsbelöning triggar henne så det krävs lite mer ansträngning av Wilma för att koncentrera sig. Det är bäst att använda på moment som hon är ganska säker på.


I läggandet under gång har jag fått gå tillbaka i träningen och belöna mer frekvent eftersom Wilma ibland tvekar. Däremot så sätter jag ibland ihop två moment, t ex inkallning och ställande, eller läggande och inkallning. Men eftersom det är mer problem med läggandet så gör jag inte den sista kombinationen så ofta. Läggandet ska oftast vara med belöningen pang på just nu.


För att göra det hela mer tävlingslikt så börjar jag träningen med uthållighetsträningen. Lite senare under träningen så är ju Wilma dessutom tröttare och måste motiveras.


Ingångar

Idag har vi tränat på ingångar eftersom Wilma gärna slänger sig in i ingången och ibland hoppar upp på mitt ben. Jag gjorde "inkallning" från kort avstånd och använde fingertarget för att guida in henne, efter två gånger plockade jag bort det helt. Till sist gick det riktigt bra och en gång gjorde hon en helt perfekt ingång, kom galopperande, tvärnitade och svängde in rumpan, precis som jag vill ha det!


Läggande

Jag har tränat läggande under våra promenader på vägen, i skogen, i mycket snö - överallt. Hon lägger sig fint. Den enda gången hon tvekar är egentligen när det är mycket snö.

 
 
lotta  med Juni ,Cola o Tuvaluva

lotta med Juni ,Cola o Tuvaluva

25 februari 2009 19:39

japp. sålt vår stora gård på landet! nu bor vi i parhus..nära stan men ändå utanför. tätt mellen husen, men öppet bakom;)kul att läsa om din träning o funderingar:)vad kul att det går så bra med ingångarna o lägganden:D

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Latte

Latte

25 februari 2009 19:59

Här var det mycket träning, Wilma! Själv, så tar jag nog det lugnt ett tag:-) VAD KUL att du vann hundboken, höll tassarna för dig! Vad kul med mattes receptblogg, jag och matte måste kika in där nu, och skriva en kommentar!

Kraaaaaaaaaaaaaaaaaam

//Latte

http://latte

 
Helena & Vilja

Helena & Vilja

25 februari 2009 20:35

Bra och strukturerad träning! Själv har jag inte varit så flitig idag....mycke jobb = lite träning....lite stadga inne och positioner på promenaden bara. Imorgon kommer jag hem tidigare så dåblir det nog lite träning! Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Gazton

Gazton

26 februari 2009 00:41

Vi kan också lägga oss när lillmatte säger till, men om vi känner för det så reser vi oss upp lika fort också. Matte säger att det är ju det som är charmen med att ha lapphund, dom gör lite som dom själva vill och testar hela tiden och varje dag.

http://gaztons.wordpress.com

 
Anki

Anki

26 februari 2009 13:42

Hittade din blogg via Anns blogg. Jag är också ägare till en tollare =)
Är det ok om jag länkar till dig via min blogg? Vill väldigt gärna följa din och Wilmas träning =)

http://www.ankisblogg.bloggagratis.se

 
camilla

camilla

26 februari 2009 14:35

Läste i en av dina kommentarer att din sambo är motsträvig vad det gäller en valp i huset.
Vi kunde kanske smida planer tillsammans för min är likadan :)
Å min kennelmamma som har huset fullt av valpar nu..... jaja än är inte sista ordet sagt i den här striden :D
Kvinnans list.... *skratt*

http://www.bentley.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards