karinochwilma

Direktlänk till inlägg 2 oktober 2009

Fredagsträning med skogspromenad

Av karin - 2 oktober 2009 15:25

Idag har jag varit hundvakt till Wilmas kompis Mallis så hon fick hänga med på träningen. Vi träffades hemma hos Helena och Vilja för en liten träningsstund. Jag märker att det är bra att ha två hundar att träna. Jag började med Mallis som är helt otränad och inte van med vare sig träning eller lek. Med henne gjorde jag bara lite kontaktövningar och så lite omvänd lockelse, det var nog bra för henne för hon brukar vanligtvis nästan hugga av fingrarna när hon tar godis. Nu fick hon lära sig att vänta och vara försiktig.


Med Wilma satte jag först upp rutan och körde på långt avstånd för att se om hon förstått. Hon sprang rakt ut men stannade några meter framför rutan. Jag lade ut targeten i mitten av rutan och belönade med bollkastaren. Den var kul tyckte Wilma då fick hon upp tempot avsevärt. Jag måste komma på något sätt att få Wilma att springa rakt ut och springa tills jag säger stå även om konerna står där. Jag funderar på att testa att sätta targeten långt bort på andra sidan rutan och skicka henne och sen ta bort targeten. Problemet är att om jag byter sida så tror jag att hon kommer att springa dit targeten låg.


Därför hoppas jag att få till den här targetavstampet, där själva avstampet blir viktigare än targeten i sig. Idag provade jag igen och fick till två fina avstamp. Jag var helnöjd och nöjde mig med det. Övningen går nästan inte att förklaras utan måste visas.


Jag testade även några inkallningar med ställande. De fungerar men Wilma stannar inte blixtsnabbt. Även detta kanske jag kan få till med rejäla avstamp i stannandet.


Både Helena och jag kroknade efter en stund och bestämde att ta en skogspromenad istället. Det uppskattades vill jag lova. Så himla fint väder idag, en sån där riktigt mysig höstdag. Hundarna sprang runt som kalvar på grönbete och tyckte det var så mysigt. Det blev nästan 1,5 timmes promenad, och vi hittade hem utan att ringa Perra! Bra jobbat Helena ;-)


Tack för en bra träning och ljuvlig skogspromenad!

 
 
Sara

Sara

2 oktober 2009 15:46

Åh, vilka söta hundbilder!
Kika gärna in min blogg å se om du kan gissa vad jag bakar utifrån bilden jag lagt ut!:)

http://saralingon.blogg.se

 
Sara

Sara

2 oktober 2009 16:12

muffins var nära, men inte riktigt mitt i prick.
rätt svar kommer upp lite senare!

http://saralingon.blogg.se

 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

2 oktober 2009 16:31

Tjaba !
Då får du välan ta targetavstampet till YouTube vetja ;)) !
Vi har oxå varit ute i det vackra vädret och viss fröken på L var mer vild än tam i dag, så till din milda grad att hon nöp mej i låret på språngmarschen i ff .. * harkl * !!

Tja vad säger man mer än att det är väl synd att Grupp - Åttahundar inte får ställa upp i IPO ..* host * men kvarsittningen funkade iaf bra i dag, så man får väl va nöjd med det lilla, eller ..

Kramizar

PS Vi har faktiskt datumet 18 oktober inskrivet i almananckan, men just nu står det väl skrivet i stjärnorna om vi ska starta .. apropå stjärna så är ju även Nova ett fint namn .. ;)))
Våran Nova skulle egentligen ha hetat NåvaTyx .. fast det bidde Bazzo Nova ! DS

http://www.lizzieonline.net

 
Annica

Annica

2 oktober 2009 20:00

Ja jag gör mitt bästa för att få er lugna och sansade, går sådär *S*. Valparna kommer troligen heta på W efter Wild Thing, typ Wild Women Do, What The Doctor Ordered, Walk On The Wild Side... Typ.. Tror jag. Om det blir några valpar *hmmmm* Till hjälp??

http://www.ryegates.se

 
Annica igen

Annica igen

2 oktober 2009 21:56

Ha, tror du verkligen det räcker med en BUR till en flatte?? Ett hangar, minst *he he*. Som tur är så är den utvalde en inte alltför stor gutt, Vilja är ju tillräckligt stor..

http://www.ryegates.se

 
camilla

camilla

3 oktober 2009 10:24

Bilden här uppe,på liten Wilma är ju bara för sööööt!! GULL!!!
Ang tik/hane så var det bara så att jag helt plötsligt kom att tänka på att man kan ju ha en tik oxå....:) Därför ville jag höra mig för lite. Men som du säger ,varför bryta ett vinnande koncept....En underbar man,Tre underbara söner,två (förhoppningsvis:)underbara hanhundar =)

Ha en fin lördag!

http://www.bentley.bloggagratis.se

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

3 oktober 2009 16:47

Vad härligt för tjejerna att få avsluta träningen med en riktig lång promenix.

Spännande att se hur det kommer att fortskrida med avstamps-grejen.

Ha en fortsatt bra helg!

Kramizar

http://wallander.blogg.se

 
Agneta

Agneta

4 oktober 2009 10:49

Vad kul och skönt med en lång härlig promenad efter avslutad träning. Här är det både kallt och mörkt nu om kvällarna, ja även på min morgonpromenad så nu känns det att vintern är nära!

Vintervila lär det bli här hos oss, igår körde vi ett litet lydnadspass för att se om det satt kvar sedan i våras.....

Kram

Agneta

http://www.nogg.se/tyra

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

4 oktober 2009 11:07


Hej Fru Karin,
Ja, kan du inte lägga ut en film på youtube så vi kan se. Det låter ju som att du har kommit på en fiffig idé.

I tre veckor till arbetar jag heltid och sen går jag ner till deltid så då kommer jag ha lättare att hinna( läs: orka) ses och träna. En platsliggning nästa helg kanske? Är Vilja hemma då? Läste på Helenas sida att Mallis är brun, jag har alltid tänkt mig honom som svart. :P Bruna labbar är så fina!

Ska du göra som Helena och strunta i LP2 och bara tävla en gång för att sedan gå vidare till trean?


Kram

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

4 oktober 2009 11:09

Ja just det, nej jag har inte anmält mig till någon tävling, hon kissar massor så jag tror att det är löp på G :)

http://hundtraningen.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards