karinochwilma

Direktlänk till inlägg 8 november 2009

Haninge BK lydnadsklass 2

Av karin - 8 november 2009 11:14

I morse när vi kom till Haninge så var Wilma helspattig och nervös. Det kändes redan då att det nog skulle bli en tävlingsträning. Vi drog turligt nog startnummer fyra. Perfekt, inte först men inte heller någon lång väntan.


På platsliggningen var hundarna placerade från publiken mot en liten skogsrimpa som ligger mellan appellplanen och vägen. De låg ca 10 meter skogsrimpan och vi fick gå snett och gömma oss bakom ett hus. Wilma satt upp när jag kom tillbaka till henne. Det var några hundar som började råskälla och mucka på parkeringen bredvid mitt under platsliggningen och jag fick berättat för mig att Wilma först hade krupit ihop och sen satt sig upp.


Där satt hon som ett ljus och spanade efter mig med en meter hals. Således en 5:a på platsliggningen. Redan där var planen lagd för dagen. Jag hade bestämt mig innan för att belöna efter rutan beroende på hur inkallning med ställandet gick.


På linförigheten fick vi en 7:a. Inte så bra. Jag tyckte att Wilma var överallt och ingenstans ibland. Mycket okoncentrerat.


På läggandet halvsatt/låg Wilma. 0:a


På inkallning med ställande hade hon rest sig upp och luktade runt när jag vände mig om. 0:a


Rutan var placerad mycket närmre än vi har tränat och mot en häck. Den satte Wilma, såg inte poängen men det var nog en 9:a i alla fall. Jag bröt där och Wilma fick en dunderbelöning i form av lek i rutan. Trots att det är tråkigt att inte tävlingen gick bra så kändes det ändå bra att få belöna i rutan.


Allt det här spattandet, luktandet och okoncentrerade är ju en följd av att hon är osäker. Platsliggningen har varit klockren väldigt länge så hon tyckte nog att det var obehagligt när hundarna började att skälla och var överhuvudtaget ur form idag. Sån är hon. Bara att träna vidare.


Det jag fick med mig idag är att träna platsliggning i röriga miljöer, gärna med många andra hundar runtomkring som störning. På Nacka BK så är det en litet rangligt skrank man står bakom där nog hundarna ser att det rör sig. Så jag får leta upp något hus. Vi har ju inte hunnit träna så mycket med andra hundar efter incidenten med rottisen.


Jag ska dessutom börja att placera rutan på lite olika ställen, mot husväggar, mot vägar, mot skog, mot häck, mot promenadväg. Har hittills bara satt den mitt på appellplanen. Det är klart att det kan vara mer dragning till en häck som kanske luktar massor.


Allt det andra skyller jag på dagsformen, rädslor och annat. Det måste vi ju naturligtvis också träna på, men det kämpar vi med hela tiden.


Tack vare att jag drog ett tidigt startnummer så var jag tidigt hemma också, känns bra att hela dagen inte har gått.

 
 
Susanne o Pebbels igen

Susanne o Pebbels igen

8 november 2009 12:16

Jag tror att det var superbra att du belönade i rutan. Nu kommer hon säkert gilla rutan ännu mer.

Otur med skällande hundar på parkeringen under platsliggningen, då hade Pebbels säkert också rest sig, hon är ju rätt känslig min lilla dam.

Jag behöver också träna platsliggning med dold förare. Vi har bara gjort det tre gånger och då har vi tre stått och snackat så hundarna hörts oss, plus att våra fötter syns ju på Nacka. ;P

Nu har du iaf "kollat läget" och vet vad du ska träna vidare på. Och du fick till en träningstävling, lite ska man ju ha för sina 150 spänn ;)

KRAM

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

8 november 2009 12:18

Jo just det, som jag skrev i messet, jag är gärna med på träningstävling när jag känner mig lite mer redo. :)

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Gunilla & Asta

Gunilla & Asta

8 november 2009 17:45

Ja, det var bra att belöna när det gick bra! Vad synd att det var så stökigt runt om under platsen och vilket oflyt att få en sådan start. Själv är jag lite butter över att ha fått en 0:a på platsen idag - även om min sambo var helt säker på att Asta inte reste sig upp utan bara satte sig :( Det var när tiden var ute och TL ropade att vi skulle återgå till hundarna... Men det är som du säger - man får lära av det och träna mer på olika typer av störningar.
Vi knyter näven hårt i fickan :)

http://vitherde.wordpress.com

 
Annica

Annica

8 november 2009 18:20

Bra genomförd tävling, bra belöna och bryta!! Låter lite stimmig tävling, inte kul..

http://www.ryegates.se

 
Maja

Maja

8 november 2009 18:48

Låter som du allikevel fikk utbytte av tevlingen-dere må ha bedre lykke neste gang! Fins det ikke størninger nok på BK klubben under trening? Eller trener dere mest for dere selv i et litt mindre team? Der vi iblandt trener (når man orker kjøre så langt)er vi minst 15 ekvipasjer,(14 konkurrerer i lydnadsgruppen-bare inte vi...) så man kan vel si det virkelig fins MER enn nok størning.
Hva skjedde forøvrig med wilma og rottisen? Marco hadde et ublidt møte med en større terrier som løp rett i strupen på han, (den var løs-marco var i bånd) men virker som han skaket det fort av seg og heldigvis er alt som normalt. Han har til og med faktisk besøk her av an alaksa husky kille i hundegården-i to uker nå. Går over all forventning.:)

Ha det bra! Neste gang funker det! Dere er dyktige uansett! :)

http://majas-skriblerier.blogspot.com

 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

8 november 2009 19:42

Attans ! Men som sagt, bra att du kunde bryta och belöna ( eller belöna och bryta i det här fallet .. ) och se det hela som en avcheckning över vad som behöver putsat på alternativ befästas ;)) eftersom vintern brukar vara hyfsat lång *s* !!

Kramiz

PS Tror nog att de flesta hundar upplever att skrank är lättare än hus när det gäller " att försvinnga utom synhåll " DS

http://www.lizzieonline.net

 
Gunilla & Asta

Gunilla & Asta

8 november 2009 19:43

Hahaha, ja Axel blir nog också portad hädanefter. Asta har nog med att hålla reda på matte ;)
Oj, ja, apporteringen... Jag skulle faktiskt vilja vara så krass och säga att allt är fel i apporteringen. Möjligtvis är tempot ut ok. Har snart provat allt (?). Och det värsta är att det verkar som om ju mer jag tränar ju sämre blir det. Hon är helt klart inte en hund man tragglar apportering med. Har verkligen försökt förstärka varje delmoment och bakåtkedja. Har fått en hel del tips som jag provat. Nästa (och sista ?) försök blir att köra jaktlek. Att binda ett snöre i apporten och ha någon som drar iväg den - men då krävs det en medhjälpare vid varje träningstillfälle... Annars har jag kört ganska mycket enl Fannys (Klickerklok) "modell", så det mesta av tuggandet har vi blivit av med. Hon är inte längre den flimaskin hon varit - alltid något ;)

http://vitherde.wordpress.com

 
Gunilla & Asta

Gunilla & Asta

8 november 2009 20:52

Det har du rätt i! Han får bli min "träningsslav". Nu är det slut på vedhuggandet - nu ska det springas för glatta livet med en apportbock (och förhoppningsvis en hund) i hasorna. Vad grannarna kommer att tänka är inget att bry sig om - de vet redan att vi är komplett galna ;)

http://vitherde.wordpress.com

 
Helena & Tina & Vilja

Helena & Tina & Vilja

8 november 2009 21:37

Oturligt och trist att det var så rörigt på platsliggningen ......stackars lilla Wilmenlund som inte gillar slagsmål och dessutom efter det med rottisen! Men det var ju jättebra av dig att köra med pangbelöning i rutan så du fick valuta för pengarna iallafall och Wilma fick avsluta med ett positivt minne!! Kom precis hem efter en fullspäckad men rolig och givande helg :-) Kraaam

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

8 november 2009 22:43

Härligt att hon satte rutan så fint idag... kanon för er att ha med i bagaget till nästa tävling :-)

Tryggheten i platsliggningen kommer tillbaka för varje gång hon känner sig tryggare framöver, bra så klart att träna med mera störning.

Kramizar

Ps. Tack för bilderna :-)

http://wallander.blogg.se

 
Gunilla

Gunilla

9 november 2009 08:22

Hahaha... Vet inte om de har koll på vilken ras vi har. Så det blir kanske. "Vit varg jagade medelålders man i Småland - grannarna i chock" ;)

http://vitherde.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards