karinochwilma

Direktlänk till inlägg 16 februari 2010

Helt plötsligt gick proppen ur ketchupflaskan

Av karin - 16 februari 2010 17:29

Från att ha en ganska lugn tillvaro så har vi nu lagt plattan i botten och gasar i 180. Fullt upp med jobb och stök med hundpassning och annat. Men nu har jag fått ändan ur i alla fall och lyckats filma lite. Misstänker att det blir det enda på väldigt länge  .


Jag och Miso tränar varje dag runt måltiderna. På morgonen kör jag ett pass med bara hantering. Hon tycker inte att det är särskilt kul att sitta still överhuvudtaget, och speciellt inte om någon håller fast henne. Vi tränar på kloklippning och att jag ska kunna hålla henne utan att hon kråmar sig. T ex vid tandvisning.



Sen har vi tränat allt möjligt annat. Klossen, olika target, buren, springa till saker och dutta. I morse provade vi target överföring. Först fick hon dutta på en post-it-lapp och sen satte jag lappen på dörren. Det greppade hon snabbt, även om hon någon gång försökte att äta upp lappen.



Tasstargeten (musmattan) tänkte jag inte träna så mycket på ännu. Jag vill träna in den så att hon får ett rejält avstamp på den. Jag tänkte ta hjälp av Anna när vi börjar den kursen.



Klossen går bra. I början belönade jag Miso oavsett vilket håll hon klev åt, men i filmen hade jag bestämt mig för att hon skulle kliva åt höger (från hennes håll sett). Jag bytte dessutom från att ha använt en pall till att ta en lägre bok. På pallen så fastnade hon liksom på långsidan för den var så stor. Med boken fick vi börja om lite, men nu har hon greppat den också.


WILMA

Igår åkte jag till Nacka BK för att träna Wilma. Med valpen med en rygga på magen så kunde vi bara göra vissa moment. Både rutan och inkallning med ställande, framför allt det senare, gick jättebra. Apporteringen gjorde vi tre gånger, första gången släppte Wilma apportbocken lite för tidigt och eftersom jag inte var så smidig så fick jag inte tag på den. Vi har ju tränat på att hon ska hålla kvar tills jag säger släpp, så där uteblev belöningen. Men följande två hade hon perfekta ingångar och höll kvar apporten tills jag kommenderade. Även hoppet gick jättebra.


Nu längtar jag tills det ska bli varmt så att det blir lättare att gå ut, samt att Miso är lite mer självgående. Jag måste börja träna henne på att vara själv. Det går ju inte att ha henne på magen eller i barnvagn så länge till. Hon börjar att bli riktigt duktig i bilen. Idag när jag skulle hämta Lystra så lämnade jag henne t o m i bilen i 2-3 minuter medans jag sprang in och köpte semlor. Sen stod jag utanför bilen medans jag väntade på Helena och då lade hon sig till sist ner i buren och somnade.


När Lystra kom in i buren sen så bråkade de hela vägen hem så ingen av dem hann vara olycklig över att åka bil. Sen fortsatte de att leka och bråka hela eftermiddagen. När Lystra till sist lade sig ner för att sova hade Miso fortfarande inte fått nog utan försökte få igång syrran. När inte det gick så gick hon lös på pappersinsamlingen. Till sist somnade hon bakom dörren. Hon gör liksom så, håller på tills hon stupar och då lägger hon sig där hon råkar vara för tillfället.


Jag misstänker att Lystra får sitt lystmäte mättat då hon och Vilja leker. Wilma ställer ju inte upp på så vilda lekar. Sen kanske det är så att Miso är mer vild, 100% vild.

 
 
Helena

Helena

16 februari 2010 21:23

Har ni tränat in snurra oxå? :-) Så söt hon är när hon trampar på runt klossen!!

Det skall bli mysigt att ha Miso här imorgon. Glöm inte vagnen. Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Lizziemattenonline

Lizziemattenonline

16 februari 2010 22:16

Kanon ! Kan jag skicka Lizzie med buss till dig, för hon är ju en CrossOver-fröken, vilket är samma som att vi inte får till "högersnurren" eftersom hon tror att vi ska köra vänster om eller nåt :-))) men vi kanske inte ska kasta in handduken än, för vi har ju bara " varit med kloss " i några dar än ...

Kramizar
PS Himla sööööt är hon lilla bruden när hon steppar runt på "klossarna" ;))))) DS

http://icelolly.bloggplatsen.se

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

16 februari 2010 22:36

Man bara sitter här med ett stort leende på läpparna och njuter av lillstumpans uppvisning :-)

Jag är impad!

Kramizar

http://stadsflattarna.se

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

17 februari 2010 18:26

Duktiga Miso och Karin!! Det där går ju strålande :)

Tänkte höra med dig och Helena om ni kan ses i anslutning till att jag åker hem från SPA på söndag, isf blir det vid typ 11 tiden.

Jag har då inte Lilla P med mig men det lär väl vara full rulle ändå. ;P

Om ni inte kan ses så tidigt så åker jag hem mellan, inga problemas :-)

KRAM

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Jessica, Gnista & Sota

Jessica, Gnista & Sota

17 februari 2010 23:49

Vad roligt att se filmerna, ni är ju kanon duktiga :)

I dag har jag träffat fyra kullsyskon till Miso, vilka härliga valpar. Det finns någon bild i min blogg!!
Ha det bra

http://skeppartorps.wordpress.com

 
Anna&Odjuren

Anna&Odjuren

18 februari 2010 15:14

Åh så söt den lilla är, och duktig med minsann! :D
Verkligen kul att se videos på de små, uppskattas!
Man ser att hon växt en del, det går fort! Håller med till fullo, vill ha mera värme! Så skönt att slippa bylsa på sig en massa för att bara gå en kort sväng...
Hehe, att hon är vild är väl ändå lite bra, kommer att kanaliseras helt underbart till träningen sen när hon blir äldre :)

Ha Det Kanon!

http://www.odjurenochanna.blogspot.com

 
Annica

Annica

18 februari 2010 21:20

Härligt jobbat ;-) Vad kul med filmerna!! Syskonen hälsar ;-)

http://www.ryegates.se

 
Ingen bild

Annica igen

18 februari 2010 22:27

då förstår du hur det är att ha tre va??

 
Ingen bild

jag igen

19 februari 2010 15:52

och ett tag hade jag ju 23 valpar och fyra vuxna........Rena semestern åka och jobba!!!!!

 
Maja

Maja

19 februari 2010 17:18

Næmmen, hun er jo duktig på kloklippen da!:) Min Marco var stenhard på at klippe klørne var ufattelig lite aktuelt! (Helt propell) Mest fordi han nok var en ganske så dominant, liten valp..så mor fikk testet tålmodigheten! (eller mangel av?)Holdt nok mest på med apporteringer og lete opp godbiter/leker på plenen i den alderen..enkle lydighetsøvelser og bare la han få være valp:)Så var det jo sommer også da vi fikk han og lettere å aktivisere hunden. ..Men nå lengter jeg mot vår og spor-sesongen vår!
Ha en fin helg!

http://majas-skriblerier.blogspot.com

 
Helena

Helena

20 februari 2010 13:58

Tack själv för pulsig träning. Nu har jag bokat tid till kl 13 imorgon. Tack för tipset om hur jag skall stå men jag vet inte om jag fattar riktigt vad du menar så du kanske kan visa imorgon :-) Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Helena & co

Helena & co

20 februari 2010 18:31

Halv blir väl bra! Det är itne kameravinkeln, du har helt rätt i att jag står med klossen framför mig och det är klart det blir ju fel framförallt när man har den smala sidan (pallen är ju rektangulär) framför sig. Det har jag aldrig tänkt på :-)

http://holmstorp.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards