karinochwilma

Direktlänk till inlägg 7 mars 2010

Trötta men glada

Av karin - 7 mars 2010 16:18

Idag var första gången på valpkursen i för Anna i Stallarholmen. Egentligen är både jag och Miso alldeles för trötta för att blogga, men jag måste slänga in några ord i alla fall.


Vi var 6 ekipage av varierande ålder och sort. Marion med BC:n Eim som jag dessutom går den andra kursen med. Jättekul att de bytte grupp. Helena och Lisa med systrarna till Miso -  Lystra och Röja, en 8-veckors Mallevalp och sist och störst en Golden vid namn Madonna (mattarna har jag sämre koll på namnen, som vanligt, f'låt :-).


Valparna var jätteduktiga på att vara så nära varandra utan att det blev en massa bus och ljud. Miso låg jättesnällt i sin bur under 1,5 timme då Anna hade teorigenomgång  . Sen blev vi indelade i grupper om 3 och fick träna i 2-minuters intervaller. Även då var hon jätteduktig och satt snällt och tyst och väntade.


Första lektionen var burträning. Shejpa in hunden i buren, sitta kvar fast man öppnar luckan och komma ut på fri-kommando. Miso älskar ju sin bur och går mer än gärna in i den. Men har inte greppat det där med "Fri" utan sitter gärna kvar. Vi fick lite tips om hur vi kan träna det.


Sen hade vi ett litet utomhuspass. Vi kunde vara utan mössa och vantar, det finns hopp om våren  . Här ville Anna bara se om valparna kunde leka, med sina egna saker och med några hon hade med sig. Det var helt ok att bara närma sig leksaken och visa intresse. Men alla hundarna lekte jättefint.


Sista passet var inomhus igen och vi skulle shejpa fram något, vad som helst. Jag hade tänkt ta backande eftersom vi har börjat med det. Men jag ändrade mig och tänkte se vad Miso först erbjöd och belöna det. Det första hon gjorde var att resa sig upp och titta på mig, så då tänkte jag att det var bra att träna på eftersom hon gärna är tung i rumpan och sätter sig. Istället fick hon bli stående och söka kontakt, med tanken om att jag sen skulle kunna gå något steg bakåt.


Dagen gick fort och det kändes som om vi nästan inte hann med någonting. Men både jag och Miso är helt slut så något har vi nog lärt oss. Jag är jättenöjd att hon skötte sig så bra i buren, något som jag inte trodde för några veckor sedan och var lite nervös för att hon skulle köra fiskmåsrepertoaren. Vår ensamträning hemma och träningen tillsammans med Helena, Vilja och Lystra har gett resultat. Nu har vi fått med oss lite att träna på och läxor till nästa kurstillfälle om två veckor.

 
 
Annika

Annika

7 mars 2010 17:24

va kul med valpkurs! Nikki och jag ska gå valpkurs på "Fria hundar" med johan andersson. ska bli så spännande..
snart kommer våren!! Nikki ska få sista sprutan i april så efter det träffas vi gärna å då har hon blitt lite större å kan kanske hänga med miso i farten..=)

http://annikasvovvar.se

 
Helena & co

Helena & co

7 mars 2010 17:33

Oj va duktig du är som har bloggat!! Är det OK om jag kopierar ditt inlägg och ändrar lite :-) Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

7 mars 2010 18:17

Tack detsamma, det var kul att ses igen och skönt att komma igång och träna lite igen.

Jag var på Håbo-Bro en sväng idag (jag var på väg till en kompis i Bålsta så det ligger på vägen) och tränade dold platsliggning och gick runt huset. Det gick jättebra, så att hon satte sig upp på tävlingen kan ha berott på skotten.

Låter som en kanonkurs ni var på, vore verkligen kul att gå en kurs ihop i sommar. Har du någon länkt till sidan så att man kan läsa lite om sommarens kurser?

På vilket konto ska jag sätta in pengar för i lördags och hur mycket?

Kram

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Ann-Sofie o Madonna

Ann-Sofie o Madonna

8 mars 2010 08:34

Tack för igår, va kul det är att få nya vänner för både 2- och 4-benta. Vi ses om 2 veckor!!

http://zetterljungs.cybersite.se

 
Kennelmamman

Kennelmamman

8 mars 2010 16:37

Skönt att burträningen har gett resultat, fiskmåsar e inge skoj!!! Rolig kurs, förstår att du och Miso var trötta ;-) Själv har jag inte kommit så långt i träningen, ha två valpar hela tiden gör att det liksom inte blir av..

http://www.ryegates.se

 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

8 mars 2010 17:28

Kan bara instämma i vad de före mej skrivit om kursen :-))) !
Vilket är samma som att vi förväntar oss fler bra tips framöver .. *harkl* !
Våranses husse litade inte helt på P:s löften om vår i fredags, varför han drog till Båtmässan idag ;)) innan det är dax att han och Selma ska vara med och inviga nån jazzklubb i "huvudstaden" :-)))

Kramizar från oss, som alltså får fira alla tjejers dag för oss själva här hemma ;)) och Lizzie firar så klart på sitt eget lilla vis ;))

http://icelolly.bloggplatsen.se

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

8 mars 2010 23:20

Vilken bra kursstart ni fick. Ja så här med facit i hand så skulle man ha börjat burttränat direkt... men sent skall "syndaren" vakna. Men Beck är rätt duktig trots senare början och det positiva är att han inte sjunger i den inomhus. Har dock inte haft den med mig någonstans ännu.

Kursande är tröttande... men ack vad roligt :-)

Kramizar

http://stadsflattarna.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards