karinochwilma

Alla inlägg den 26 maj 2011

Av karin - 26 maj 2011 20:43

Eftersom jag missade en gång på kursen fick vi tillfälle att gå en gång extra. Vi var många idag, jag tror 15 hundar. Vi fick själva bestämma vad vi skulle göra och så gick Lena omkring och hjälpte till.


Eftersom jag nästan inte tränat alls på stoppsignal så ville jag ta mig an det. Jag har tränat lite grann på stoppsignal när Miso kommer emot mig och det gör hon ganska bra. Däremot tycker jag det är svårare att träna då hon springer ut ifrån mig.


Vi började med att göra två målområden med hjälp av markeringar. Sen satte vi ner hunden, gick ut och lade en dummy ca 20 meter ifrån (i det ena målområdet), utifrån den gick vi sen till nästa målområde och låtsades lägga en dummy där. Då hade vi bildat en triangel mellan hunden och de två målområdena.


Hunden skickades sen till det ställe vi låtsas lägga ut dummy. När hunden hade fått leta en stund blåste vi stoppsignal och dirigerade åt sidan till dummyn.


Det var svårt att bryta Miso när hon sökte i målområdet utan dummy. Till slut fick jag henne att bryta i alla fall och bärga in dummyn.


Nästa övning lade vi en hög dummysar bakom hunden, kallade in, blåste stoppsignal och gav uttecken. Det gjorde Miso jättebra. Men sen tog hennes hjärna slut.


Nästa övning vi skulle göra var att lägga dummyn rakt ut åt sidan. Sätta hunden framför oss, kalla in och stoppa i höjd med dummyn och dirigera åt sidan. Miso kom på inkallningssignalen, stannade på stoppsignalen, tog dirigeringen åt sidan, sprang ut men lade ner arbetet och började käka gräs. Då bröt jag och lät henne titta på när de andra jobbade istället. Så här i efterhand kan jag tänka att jag borde ha belönat henne för hon tog faktiskt alla mina dirigeringar även om hon inte avslutade. Men det var liksom försent att belöna då hon hade börjat tugga gräs.


Bra att hon tog dirigeringarna, mindre bra att hon tog slut så snabbt. Men det kanske är väldigt jobbigt för dem med dirigeringsträning? Tar nog mer än att "bara" springa och hämta en markering.


I morgon bär det av norrut, för jaktkurs hos Eva Thorén. Kul!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards