karinochwilma

Direktlänk till inlägg 16 juni 2012

Jaktträning i Ellboda

Av karin - 16 juni 2012 19:55

Idag åkte jag till Ellboda för lite jaktträning med några av tjejerna som vi träffade på läger hos Eva Thorén. Schemat för dagen var viltträning, något vi inte har gjort sedan i vintras.


Vi var sju ekipage med olika erfarenheter. Vi började med två enkelmarkeringar. Miso tog markeringen klockrent men var lite långsam då hon var tvungen att packetera och slå röd rosett på pippifågeln innan hon kom in. Farten in var också ganska långsam, men hon kom hela vägen och jag fick en av två fåglar i handen.


Seg gick vi en bit bort och lade ut ett stort sök åt ett håll, åt det andra hållet lade jag den stora, tredelade 3-kilos kanindummy som jag köpte på unghundsderbyt. De flesta skickade på söket, sen på dummyn och sen på söket igen. Eftersom Miso har varit lite tveksam på vilt så skickade jag två gånger på söket och sist på kanindummyn, hon ska inte få chansen att rata något för något annat.


Första skicket på söket sprang Miso ut till det närmaste fåglarna, plockade in en kråka och kom in så att jag fick den i handen. Andra skicket sprang hon längre ut, ganska långsamt, hon stod väl och länge på ett ställe så jag var tvungen att fråga de som stod ute i söket för att vakta så att hon inte skulle byta/rata något, vad hon höll på med. Hon sa att hon arbetar. Hon hade hittat den MONSTERstora kanadagåsen, och det tog såklart tid att packa ihop den. När hon var på väg tillbaka började alla att jubla, bl a en av tjejerna som stod ute i söket. Miso stannade upp och tittade på henne så stackars Anki tänkte att hon hade sabbat något. Men Miso tog ett nytt tag och bar stolt in kanadagåsen så att jag fick den i handen.


 

Kanindummyn pysslas om efter att ha blivit blöt. Nästa gång kanske jag lägger papillotter också.

Sen skickade jag henne på linjetag där kanindummyn låg. Där hade hon mer fart och jag fick även kanindummyn i handen. Vi har ju gjort lite mer linjtag på sista tiden än sök så det är nog inte så konstigt att hon har bättre fart på linjetaget. Det är ju så hon har fungerat även när hon var som segast. Så fort hon har förstått något så går det fortare. Efter detta så gjorde jag inget mer. Jag var supernöjd med hennes arbete och tyckte att det räckte.


Hon arbetar inte fort, men hon arbetar och gör det hon ska. Fortsätter vi så här så är jag övertygad om att farten kommer också. Det som är riktigt skönt är att hon är helt lugn när hon inte jobbar, hon ligger och tittar eller tuggar lite gräs. Ingen stress och inga ljud.


Det var riktigt trevlig träning med ett nytt gäng människor och på en helt ny plats.


 

 
 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

17 juni 2012 09:47

Det verkar himla kul med jakten. Jag kanske ska skaffa mig en liten jaktgolden så att jag kan vara med och leka :-) By the way så flög en sparv in i vårt tvättstugefönster häromdagen, jag vågade inte röra den så jag puttade ner den men en pinne i rabatten bredvid vår trapp. Kanske du kan skicka Miso att hämta den så att jag slipper? ;)

http://fantasticdog.com

karin

19 juni 2012 08:36

Klart du ska ha en jaktlabbe! Lägg sparven i frysen bara, Pebbels tror ju att hon är en retriever nu eftersom hon nästan bara umgås med såna ;-)

 
Annika, Indy o Diesel

Annika, Indy o Diesel

18 juni 2012 14:49

Ååå, vad jag hade velat se Miso med gåsen!!! Vilka toppen träningar du har haft!

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

karin

19 juni 2012 08:34

Det går långsamt men framåt och vi har roligt!

 
Annica

Annica

19 juni 2012 07:47

Jasså det blev föning *flinar* Härlig träning och självklart ville hon ha en lite smäcker fågel :)

http://www.ryegates.se

karin

19 juni 2012 08:34

Vad gör man inte för konsten! :-) Nu är den fluffig och fin igen.

 
Helena

Helena

19 juni 2012 10:32

Lystra är fortfarande sur för att hennes matte var bortrest och hon bara fick sitta och titta på när alla andra hade så roligt!

http://holmstorp.bloggagratis.se

karin

19 juni 2012 22:20

Nej Lystra är aldrig sur. Hon är bara frustrerad och totalt oförstående varför JUST HON drabbas av denna fruktansvärda orättvisa ;-)

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

23 juni 2012 11:56

Ja det är inte bara vår 4-benta vänner som blir ompysslade för att hålla länge :-) Jag har oxå ett antal ggr kammat kanindummiesar efter att de självtorkat, dock aldrig fönat dem!

Kul med Misos framsteg... träning är färskvara många gånger. Vi har inte heller tränat med vilt på dölänge... börjar snart bli hög tid OM jag bestämmer att vi ska starta på FM.

Ha en fortsatt finfin midsommardag!
Kramizar

http://stadsflattarna.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards