karinochwilma

Direktlänk till inlägg 19 maj 2009

Fortsätter med miniträningarna

Av karin - 19 maj 2009 10:46

Igår i väntan på att maten skulle bli klar körde jag och Wilma ett max 5 min pass. Jag är så trött nu också och då är det inte bra att ägna sig åt hundträning, tålamodet är ungefär lika långt som min näsa, och den är inte särskilt stor...


Vi provade på stå från sitt i fjärren. Jag provade handtarget för att Wilma skulle resa sig rätt med baken fixerad och bara flytta framtassarna. Jag har ju inte tränat handtarget på så länge så jag måste nog börja där och lägga det översta byrålådan. Jag fuskade istället och använde först godis och lockade upp henne, gömde det liksom bakom tummen i handen. Sen tog jag bort godiset och använde bara handen. Jag var noga att vänta ut med klicket så att hon verkligen stod. Annars reser hon sig rätt men skuttar liksom fram och sätter sig. Det fungerar ganska bra, med återfall i gamla ställandestilen.


I gamla sättet förflyttar hon sig iofs inte bakåt utan hoppar mest rakt upp och trampar lite på stället, förflyttar sig inte så mycket, men det är ju snyggare med fällkniven, och säkert bättre poäng på tävling.


Det går i alla fall ingen nöd på Wilmenlund. När jag lämnade henne hos dagmatte/husse i morse så stog de och STEKTE köttbullar. Posh Malteser fyller nämligen 1 år idag, och det måste ju firas... Köttbullar till hundkompisarna och champagne till pensionärerna. Jag längtar efter att bli pensionär...

 
 
Pebbels

Pebbels

19 maj 2009 20:46

När du beskriver pensionärslivet så där så längtar jag också ;)

Blir det träning på fredag?

Kram

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Agneta

Agneta

19 maj 2009 23:25

Vad kul och bra tips på hur de ska ställa sig. Vi har också problem med lite steg i just den där sekvensen.... Ibland funkar det men ibland inte.

Hoppas hon är bra i benet!!!

Kram

Agneta

http://www.nogg.se/tyra

 
Helene & Wallander

Helene & Wallander

20 maj 2009 00:18

Hoppas att Wilma är bättre igen i sitt lilla ben. Håller med dig att vissa dagar är bättre lämpade för hundträning än andra.

Jag tycker ni kämpar på väldans bra med frärren... snart så sitter det där som en smäck :-)

http://wallander.blogg.se

 
lotta  med Juni ,Cola o Tuvaluva

lotta med Juni ,Cola o Tuvaluva

20 maj 2009 10:49

å det där med fjärren...p lärde ju om allt ting förut en gång..till och med satte nytt kommando på vissa saker...men ändå när hon e på tävling..låångt bort från husse o lite osäker så kommer hon närmare..mycket närmare..men nu har de kört lite extra på det....få se nästa helg hur det går...fast någon riktig fällkniv är det INTE;)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Helena & Vilja

Helena & Vilja

20 maj 2009 12:07

Flåt...glömde att du frågade om övningar med dummies förut. Tänkte jag skulle visa när vi träffas men glömde sedan. Vore bra om du får låna fler små eller en stor istället.

http://holmstorp.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards