karinochwilma

Alla inlägg den 14 mars 2009

Av karin - 14 mars 2009 13:49

 

Wilma är trött efter en tuff tävlingsträning. Foto: Helena.


Precis som på tävlingar så tog det lite tid och var lite rörigt innan träningstävlingen kom igång.


Platsliggning: Wilma låg jättefint i platsliggningen. Bredvis oss låg en liten Pumi som var både osäker på människor och hundar. Först tyckte jag att Wilma spanade in honom och tänkte att nu blir det tok. Men alla hundar låg kvar stilla.


Tandvisning: Man tar ju för givet att hundar ska kunna visa tänderna, och vara vana att bli hanterade. Men det är ju en ganska konstig grej att en vilt främmande människa kommer fram och börjar pilla hunden i munnen. Domaren idag hade dessutom en stor svart täckjacka. Den lilla Pumin reagerade starkt och det såg t o m ut som den försökte att nafsa. De fick försöka flera gånger och locka lite med godis. Men den var väldigt tveksam och ryggade bort ifrån domaren. Jag har ju tränat  med Wilma på att visa tänderna och tagit det steg för steg och klickat henne. Numera är det inga problem.


Linförigheten: Idag liksom igår så var det en massa lukter på appellplanen och jag såg en hel del kissfläckar. Det verkar som om snön gör dofterna ännu mer läckra, kanske koncentrerade. Jag fick omdömet att Wilma hade bra kontakt i början men släppte sen fokus på mig efter ungefär 20 meter. Efter varje halt hade hon återigen bättre fokus. Har kollat på film efteråt och såg att det var på två ställen hon släppte och började nosa lite. Jag måste alltså förstärka den svaga biten nu veckan som kommer.


Läggande: Kanske att vår träning har gett resultat för läggandet var bra. Jag såg på filmen att det kanske inte var världsasnabbt, men domaren tyckte det såg bra ut. Och hon låg kvar även när jag kom tillbaka och väntade på mitt sittkommando.


Inkallning: Vi försökte två gånger och båda gångerna stannade hon till på ett speciellt ställe för att lukta. Andra gången hann hon inte stanna eftersom jag tjoade på henne. Hon brukar ju aldrig tveka på inkallningen, men idag var det något hon inte kunde motstå. Provade igen efter tävlingen och det  var samma sak. Sen bad jag Veronica kommendera mig en inkallning på en annan appellplan och lade ut en avståndsbelöning, då gick det mycket bättre. Men Wilma hade fortfaranden ingen vidare fart.


Ställande:  Ställandet var också snabbt och bra.


Apportering: Apporten var lite läbbig tyckte Wilma. Det har varit två gånger nu då apporterna är lite söndertuggade. Hon tog apporten men jag var tvungen att ge henne ett dubbelkommando. Jag måste träna med andras apporter, ju trasigare dessdå bättre.


Hopp: Hoppet gick bra, och ingången var hyfsad. Men Wilma var nära att börja lukta direkt efter att hon hoppat över hindret. Det var nästan som om hon hoppade och höll på att ställa sig på nosen.


Helhetsintrycket: Var att hon är okoncentrerad mellan momenten, de där lukterna var för spännande och spciellt den där fläcken hon drogs till hela tiden. Vi får träna på fokus, men störningar runtomkring. Kanske jag skulle ha skickat henne till luktfläkten som avståndsbelöning.


Sen blev det ytterligare lite väntan och när Wilma lade sig i bilen somnade hon och var helt slut.








Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards