karinochwilma

Direktlänk till inlägg 14 juli 2010

Solsting med sting i

Av karin - 14 juli 2010 22:52

Vare sig kroppen eller hjärnan fungerar riktigt i den här värmen, allt går i ultrarapid. Igår skottade jag en massa jord, en aktivitet som inte kräver så mycket hjärngympa. Men det var i värsta solgasset och när jag efteråt hade duschat så var jag tvungen att sätta mig och eftersvettas. Friskus och megasvettis. Peter påminner mig om, att för inte allt för många månader sedan så var det polarkallt och 1,5 meter istappar på huset. Då får man ju säga att den här värmen är ganska behaglig.


Någon hundträning att tala om har det inte blivit. Med Miso kör jag korta korta pass, ingångar, linförighet, hopp-stå, ligg, sitt och hålla föremål. Hon tappar snabbt i koncentration och jag får göra få repetitioner och hitta bättre belöningar.


Hundarna ligger mycket på tomten och sover och så går vi ner då och då och badar. Igår träffade vi Susanne och Pebbles. Äntligen sa Miso, en hund som vill lattja lite, jaga och springa som en tok. Wilma är ju lite svårfirtad i det avseendet. Alla tre hundarna badade och fick simma efter lite bollar. Miso har blivit rätt så hårdhänt på sistone. Hoppar upp och är rätt så bufflig. Jag var livrädd för att hon skulle göra Susanne med fina stora gravidmagen illa. När Miso kommer i full kareta har hon noll koll på vad hennes kropp gör, ofta slutar det med en kullerbytta. Nu ska vi träna på att inte hoppa upp på männsikor och att man inte behöver hälsa på allt ochg alla.


Miso är i alla fall en fantastisk numera 23 kg stor liten fis. Helt klart en mammagris som inte vill gå någonstans om hon vet att jag inte ska med. Nu har hon dock börjat förstå vem "husse" är, även om han inte duger om jag finns i närheten. Det är lite lustigt med tanke på att alla säger att Tollare är enmanshundar och flattar älskar alla. Här hemma är det precis tvärtom. Miso är iofs glad att träffa både hundar och människor, men jag kulle inte kunna göra som med Wilma, säga åt henne att gå med någon annan, och hon skulle göra det.


Igår skrämde Miso livet ur oss när vi på kvällskvisten var hemma hos Gerd och Lasse och drack Sangria. Vi satt på deras fantastiska balkong med utsikt över vattnet. Helt plötsligt hade Miso klivit ut på ett plasttak utanför balkongräcket, säkert 3 meter ovanför mark. Det gick så himla fort och helt plötsligt stod hon där. Alla blev ju förskräckta, men försökte att inte reagera för starkt så att hon skulle råka ta ett steg och halka av taket. Någon fick tag på nackskinnet, sen var det koppel på resten av kvällen. Men det är inget problem med Miso. Hon lägger sig ner och sover när det inte finns några andra valmöjligheter.


Wilma har redan börjat att skriva julklappsönskelistan. Högst upp står "kattunge". Husse säger att det inte kommer att hända på en miljon år. Tur att det finns katter att "låna".


 
 
Ingen bild

Maria&Texas

15 juli 2010 12:15

Jättefin kattunge!Ljuvlig(som alla katter!)
Texas och Miso verkar nästan vara i samma storlek, han väger 25 kg och har också så där otrolig långa ben.Han börjar också bli väl bufflig och dundrar in i folk från högsta fart. Och speciellt om dom håller nåt i handen så hoppar han upp garanterat. Måste också träna på detta ohyfsade sätt!:)Annars funkar inte lydnadsträningen så bra här heller i värmeböljan. Tappar koncentrationen ganska snart. Man får komma igen med bättre träning när det blir ett svalare väder. Hoppas vi har möjlighet att ses framöver!

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

16 juli 2010 21:26

Klart att Wilma måste få sin enda jullklappsönskan att gå i uppfyllelse... kan verkligen husse Peter vara så "grym"?

Ser att du oxå kör burträning med den lånade katten :-)

Ha en bra helg!

Kramizar

http://stadsflattarna.se

 
lotta

lotta

16 juli 2010 22:22

ja visst är det varmt!phu..man orkar inte så mycket:/ jaha...du fick en lite lugnare flat än vi..ser jag på ditt inlägg på min blogg. Jag känner inte igen. Cola tycker jag e piggare än vildaste BC(om än inte alls lika villig att vara till lags;)) och hungrigare hund får man leta efter. Föstår att det inte e lika lätt att träna en lugnis men det måste vara mycket skönare att ha en sådan hemma..och inte minst på båten;)
fast det där med hopp på folk o så....känner jag igen;)
ha det bra i solen:):)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

17 juli 2010 09:05

Såklart att Wilmenlund ska få en egen kattunge
:-) Jag blir själv lite sugen när jag ser filmen.

Kram

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

18 juli 2010 16:18

Lizzie skulle oxå vilja ha en egen kattunge, men antagligen är det nån konstig hos på hussar som gillar att " lufta lakan " på sjön ;-))) för Lizzies husse säger precis som Wilmas, nämligen ingen kisse :-(((
Jag bävar för att Lizzie ska träffa på nån icke hundvan misse, för Liten Odåga är barnsligt ( hundligt ???? ) förtjust i kissemissar !!

Kramizar från oss, som bara är hemma och bunkrar *fniss* !

http://icelolly.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tyrckfelslizzie

18 juli 2010 16:19

eller hennes matte .. *harkl* för det skulle ju stå konstig gen hos hussar ... Suck !

 
Ann-Sofie m flock

Ann-Sofie m flock

23 juli 2010 00:18

eller så får Wilma flytta hem till oss ;) för här flyttade lilla söta Tusse in idag. Eddie fick komma in o kika lite på kissen när den satt tryggt i sin bur nu ikväll men Madonna får vänta tills i morron. Nån fördel ska man ha av att vara störst = ) Kramis

http://zetterljungs.cybersite.se

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

25 juli 2010 17:40

Alltid kul att ses! :) Thansk for today!

I veckan som kommer så är jag hemma (på fredag kanske vi åker till skärgården igen).

Jag tycker absolut att vi ska köra lite agility och lite spår. Hojta till när du kan!

KRAM

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Annica

Annica

26 juli 2010 08:28

You've got mail!

http://www.ryegates.se

 
Helena

Helena

26 juli 2010 15:27

Hallo babe! Hur gick hemresan? Det ska ju bli finare nu igen och det märktes redan igår och idag att värmen är på väg tillbaka men en klibbvärme och ingen direkt sol. Lust att köra lite skott imorgon, du och Peter? Jag har kommit på värsta bästa upplägg. Peter pangar, Perra tränar stadga coh fotgående med Vilja, du leker eller bara går med Wilma långt bort och jag sitter passiv med valparna :-) Vilken dag har ni pratat om att spåra? Perra och jag har tränat stadga med skott idag och jag är mycket nöjd med dagens träning :-) Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards