karinochwilma

Direktlänk till inlägg 30 april 2009

Smällare - inte Wilmas grej

Av karin - 30 april 2009 17:44

Här är det ännu väldigt tyst. Antingen har barnen några hus bort blivit för stora eller så ligger de redan fulla i någon park, för tidigare om åren har det smälts smällare och fyrverkerier så det har legat en tät dimma över nejden.


Jag har tränat Wilma med cd:n med fyrverkeri, smällare och skottljud. Det har hjälpt, men hon är fortfarande väldigt rädd. Jag har tänkt att ta tag i det rejält någon gång och träna med skott. Men det krävs ju för det första någonting att skjuta med och en medhjälpare. Vi får se om Peter kan rycka in med båtklubbens startpistol. Vi brukar ju åka till brukshundsklubben när det är skotträning och gå uppe i skogen, men det vore bättre att ha kontroll över skjutandet själv.


Hittade denna länk hos Canis Skotträdd? Skjut inte hunden!


Gå även in på www.smallarupproret.se


Wilma är uttråkad, har inte hunnit träna med henne på flera dagar. Nu upptäckte jag precis att hon tuggat sönder en extrarulle till klädrullen. Hon brukar få en toarulle någon gång ibland, men denna kändes ju lite onödig. Speciellt som vi använder dem för att ta bort HENNES hår. Tur att hon numera har tappat allt hår och är nakenhund.

 
 
Ingen bild

Stina

30 april 2009 18:53

Tengel är också vansinnigt skotträdd... Han dock apportera under skott och stanna upp i viltspåret för skott!
Men alla andra tillfällen o miljöer är kört... Är mkt skeptisk till att det går att träna bort helt. Hade kommit långt i Tengels träning när vi gjorde MH och efter det var det kört igen... Så på en lydnadstävling kom det skott från en närliggande skjutbana och efter det fick vi problem med lydnaden... Stor grön lydnadsplan = skott o obehag tyckte Tengel...
Det kan inte vara lätt å va hund...

 
 Anna med flock

Anna med flock

30 april 2009 20:43

Tack för din kommentar på bloggen, jag ska definitivt be någon vara med när vi tränar läggande/ställande nu så jag inte behöver "tjuvkika". Tränade inomhus idag med en spegel framför oss så jag kunde kolla rakt fram i den om Tim la sig och de fungerade faktiskt så skam den som ger sig :)

Trist att hon är skotträdd :(, hoppas att ni får en lugn valborg utan en massa skjutande.

http://timsevimse.blogg.se

 
Helena & Tina & Vilja

Helena & Tina & Vilja

1 maj 2009 08:25

Inte kul det där med att hon är skotträdd!! Jag behöver ju också träna skott men av annan anledning så vi kan kanske lägga in lite skottträning framöver :-) Ses snart....kommer du ca 9.40?
Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Annika o Diesel

Annika o Diesel

1 maj 2009 09:22

Tack för gratulationerna! Du undrade över liggtiden på spåret. Om man tränar på äldre spår finns det mindre vittring o dofttunneln ovanför spåret är mer eller mindre borta. På detta sett får man hunden att gå i spårkärnan, istället för att gå med hög nos i dofttunneln. Om man kommer på en tävling o det är sol o varmt o spåret går från tät skog till t ex ett kalhygge, är man bättre rustad. Vittringen är mycket mindre på ett kalhygge, än i den täta skogen. Är hunden van vid att spåra spår med lite vittring, löser han spåret utan problem. Det blev en lång förklaring! :) Vi hörs o syns!//Annika

http://www.annikashundar.se

 
'♥♥♥♥L med  Juni o Cola♥♥♥♥

'♥♥♥♥L med Juni o Cola♥♥♥♥

1 maj 2009 09:24

stackars Wilma..inge kul det där. Våra hundar reagerar inte på skott eller skjut ute..inte heller e de rädda för fyrverkerier..men helt klart blir de lite oroliga ..cola skäller när det fyrverkeriar för nära..men det låter mer som"vaktskäll"glad att jag var hemma hos dem igår, för det smällde, mycket, ofta och nära!

http://www.juniocola.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< April 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards