karinochwilma

Direktlänk till inlägg 28 januari 2011

Stadsträning

Av karin - 28 januari 2011 21:41

Idag skulle jag käka lunch med en kompis i stan och vi bestämde på café Brasco på söder för där kan man ta med hundarna. Lite sen efter mycket jobb så tog jag bilen in, en liten baktanke med det också eftersom jag hade Wilma med mig. Efter en promenad på söder så träffade vi Nina, Wilma reagerade som alltid då hon träffar någon hon känner, med ett högt tjut. Det är hennes sätt att säga,  "vad kul att träffa dig igen, jag äääääääääääälskar dig!!! Äääääälskar du mig också?!". Jag kände att det inte var läge att ta med henne in på cafét så hon fick på sig back-on-track täcket och fick ligga i bilen istället. Det var inte så kallt så det gick bra.


Miso är sitt vanliga coola jag. Efter en puss på Nina följde hon lungt med in och lät sig gullas med personalen, flirtade lite med en liten pojke och låg sen lugnt emedan vi åt lunch. Hon är verkligen enkel att ha med sig var som helst.


Träningsmässigt så har det varit si och så denna vecka. Med undantag för jaktträningen i onsdags så har de blivit lite korta lydnadsträningar här hemma. Med Miso har jag tränat sitt som default-beteende, alltså att hon ska bjuda sitt som ett naturligt beteende i vardagssammanhang. Det har gjort att hon även har lättare att bjuda sitt t ex vid jaktträningen då det finns hög förväntan.


Vi har tränat apportering lk2 eller appellen. Jag har lagt apportbocken mellan oss och lagt ut den och skickat ut Miso. Hon apporterar den och kommer in och sätter sig i fotposition, jag kan peta och hålla apportbocken, säga tack och hon släpper. Har inte kastat apportbocken eftersom jag är rädd om inredningen hemma ;-)


Vi har även tränat lite fällkniven (ligg-stå-ligg). Miso har haft svårt att lägga sig utan att hamna på sidan. Jag kan köra fällkniven men måste ha godis och locka med.


Jag tittade på min träningslogg för Miso och inser att vi har kommit längre än jag trott med vissa saker och nästan inte påbörjat andra. Det är lätt att fastna i saker man tycker går bra och så utvecklar man bara det.


Wilmenlund återupptäckte burleken igår. Av sig själv smög hon in i buren och fick då belöning, sen skickade jag henne ut och in på fri- och vilakommando. Hon slinker ut och in som en liten räv. Bjuder det helt av sig självt, hon som har tyckt att buren har varit lite läskig. När jag tränade fällkniven med Miso ikväll så gick Wilma in och lade sig i buren. När jag sen skulle skifta så hade hon nästan svårt att lämna buren :-)


Har även tränat fällkniven med Wilma och hon kan göra det riktigt snygg, men glömmer sig ibland och hoppar upp på stället och trampar. Hon är så himla snabb så det är ibland svårt att hänga med.


Wilma är så tålmodig med Miso. Miso kan verkligen var PÅ henne, lägger sin stora tass på Wilma och intensivslickar på henne, Wilma viker undan men den stora svarta kan verkligen vara en "pain in the..." Wilma härdar ut och tycker nog inte att det är allt för jobbigt ändå. Emellanåt tar hon sig för att rengöra Misos vitalare delar, och det grundligt. Jag tror de har någon slags överenskommelse. Miso kan vara lite jobbig ibland i gengäld att hon villigt fläker upp sig för allmän inspektion. Då och då bjuder Wilma in till lek och då är det Miso som ligger underst – vad som helst för att få igång tanten!


I morgon är det inomhusträning i ny lokal. Har inte bestämt mig ännu om båda hundarna får hänga med eller bara Miso.

 
 
Helena

Helena

29 januari 2011 08:04

Då har ni ju ett moment klart för lydnadsettan :)

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Agge

Agge

30 januari 2011 08:50

Vad ni är flitiga vad gäller träningen. Här har vi haft vintervila, med betoning på VILA he hee. Har inte blivit något alls i vinter.

Igår sparkade vi igång emellertid, med ett lydnadspass. Kul att vara på g igen.

Du skulle sett vädret då vi for och tränade igår, det var som om hela himlen öppnat sig. Det snöade så att man inte såg handen framför sig. Då jag körde över isvägen så var det helt vitt och snöblint. Tur att det slutade så småningom. När jag hade kört Pommac så blev det uppehåll!

Hoppas ni får en jättefint år framför er!

Kram

/Agneta

http://www.nogg.se/tyra

 
Annica

Annica

30 januari 2011 15:23

Om jag kan komma med lite feedback på filmen när ni tränade... Jag skulle kastat markering ett par ggr till i början eftersom Miso inte var så distinkt in och ut för att förstärka platsen. Inga långa omotiverade linjetag!! Det kan hända alldeles för mycket som gör att man spolierar dirigeringsträningen. Med den längden bör hon kunna stanna på pipsignal, kunna ta tecken höger-vänster-ut och inte byta dummy. Risken är alldeles för stor att hon tar den på ett sök och på det avståndet kan du inte korrigera. Träna tecken så hon verkligen förstår dem på korta avstånd där du kan ingripa. Träna ut, uppmärksamhetssignal och höger-vänstertecken. Hoppas det är okey att jag är lite petig :) Annars får man säga till att man inte vill höra tjat från kennelmamman *ler*. Hur gick inomhusträningen?

http://www.ryegates.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards