karinochwilma

Direktlänk till inlägg 16 maj 2011

Det tar sig sa mordbrännaren

Av karin - 16 maj 2011 13:17

Idag hann jag precis gå en lång promenad på morgonen innan himlen öppnade sig. Jag hade ju tänkt lägga spår idag till Miso. Men det är ju bara att fetglömma. I fredags däremot lade jag ett personspår åt Miso. Tänkte att det kunde vara bra innan vi gick MHt för att hon skulle ha en bra skogsupplevelse. Det var ganska långt med 6 apportpinnar. Vilken skillnad från sist vi spårade då hon fortfarande var efterlöpig! Hon hade en helt annan inställning och intensitet.


Jag hade tryckt ner apportpinnarna i mossan och hon grävde fram dem. Hon kommer inte in till mig med dem, men markerar eller plockar upp dem bra. Det var först på slutet då hon var lite trött som hon slängde ett getöga på den och trampade vidare.


Hon har ju fortfarande inte Wilmas säkerhet och slår lite fram och tillbaka. Kan hända det är en rasgrej också, att flattarna sveper mer fram och tillbaka. Det gäller att man lär sig att läsa dem olika.


Nu på förmiddagen medans regnet öste ner körde jag lite avlämningsträning i köket. Hon får dutta på min handrygg. Jag håller händerna mot magen i jakt/apporteringsträningen. Märkte att hon avstannade när hon kom in till mig då jag slog ut med armarna/händerna åt sidan. Därför började jag med nosduttandet mot handryggen och att hon ska komma och trycka upp dummyn mot min handrygg. Utan dummyn duttar hon så att nosen nästan trycks in, med dummyn, beroende på hur hon har tagit den i munnen är hon försiktigare. Idag propsade jag på att hon skulle trycka nosen mot handryggen.


Sen körde vi lite fritt följ/fotgående. Där börjar det också hända grejer! Från att hon hasat ett halvt steg bakom mig med huvudet hängade. Gick hon nu fint bredvid mig, i bra position och med huvudet vänt upp mot mig. Kanske det finns en liten lydnads hund i fisen ändå .

 
 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

16 maj 2011 15:43

Kul att se hur lika och olika Miso och Lystra reagerar (kollade Helenas filmer precis). :)

http://hundtraningen.blogspot.com

karin

16 maj 2011 16:07

Ja de reagerade på samma saker fast olika mycket på de olika sakerna. Miso tyckte spökena var läskiga och tog god tid på sig att avreagera. Lystra reagerade mer på ljudet. Sen tror jag att Lystra tar mer stöd av Helena för att avreagera, likväl som hon är mer förar- /signalkänslig annars. Miso är lite mer "kan själv" och tar inte heller stöd/lyssnar på mig. Det viktiga var att hon kunde avreagera till slut och kunde t o m pussa på spökena.

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

16 maj 2011 15:45

Måste ju också haka på ordvitsen.

Det löser sig sa damen som sket i slasken. :D

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Vilja

Vilja

16 maj 2011 17:54

Klart att det bor en liten lydnadsvovve i Fisen!!

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

17 maj 2011 15:10

Smart med nosdutten på handryggen! Tack för idag!

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

18 maj 2011 22:14

Klart som korvspa... Miso & du kommer oxå att bli ett kanonteam på gräsmatteplanen :-)

Kram

http://stadsflattarna.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards