karinochwilma

Alla inlägg den 7 augusti 2011

Av karin - 7 augusti 2011 13:09

 

Igår tog Miso och Lystra sitt andra 1:a pris i ökl viltspår. Till skillnad från idag när himlens portar öppnades sig och hällde ner en massa regn, var det igår snustorrt i markerna. Det var som tur var lite mulet, men kvavt och varmt så det kändes som att gå in i ett rum utan syre där ute i skogen.


Miso spårade bra i ett bra tempo, 22 minuter. Ungefär som förra gången då det gick på 25 minuter men kändes mycket längre. Jag tycker att hon spårade mycket bättre igår, fast vi hamnade på samma poäng 37. Vet inte hur de sätter poängen, känns lite konstigt ibland. Viktigare tycker jag är känslan jag har och om jag kan läsa min hund. Även om hon var berörd av värmen igår så slutade hon aldrig att arbeta och jag hade lite motstånd i linan hela tiden, så som jag vill ha det.


Överlag så känns hon jämn nu och att vi i all typ av träning går framåt i små kliv. Det känns mycket positivt!! Tidigare kände jag att jag inte riktigt visste vad jag hade i andra änden av kopplet. Men nu har jag börjat lära känna henne på ett helt annat sätt och vi är mer av ett team som jobbar ihop oss.  


WILMA

Nu måste jag ta tag i lydnadsbiten med Wilma igen. Jag hade anmält oss till agilitykurs i höst, men vi står på reserv och kommer nog inte med. Det var mest en kul grej så det kan vänta. Det mesta med Wilma numera ska vara roliga saker mer än stora målsättningar. Hon älskar att träna och vara med och det får räcka för en liten stollare. Något hon älskar och är riktigt duktig på är ju att spåra. Så jag får ta mig i kragen och göra det lite oftare. På seglingen efter norrlandskusten fick hundarna vid ett par tillfällen spåra (ett blev ett riktigt knasspår som den gode Peter lade, det kan vi lämna därhän). Wilmas spår har kanske inte varit så långa, men svåra. Mycket på berghäll och med med terrängskiften. När vi var på Storjungfrun utanför Hälsingekusten fick hon ta ett spår på en kullerstenssås. Där var hon tvungen att använda nosen riktigt noga för det blåste lite och var bara sten. Man märkte att hon saktade ner tempot betydligt och fick slå lite mer än vanligt. Men hon löste uppgiften utan problem.


Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards