karinochwilma

Alla inlägg den 31 augusti 2011

Av karin - 31 augusti 2011 20:19

Är lite begränsad i träningen p g a att vi är hundvakt just nu. Det går inte att ta med Alice när jag tränar för hon sitter och skäller. Så jag har fått lämna henne hemma oftast i sällskap med Wilma men någon gång i sällskap av Miso. Hade lite mer tid igår så då tog jag en hund i taget på promenad.


LYDNAD MED WILMA

Med Wilma körde jag lydnad. Har tränat in att hon på kommando ska ta avståndsbelöning bakom och ta den från min hand eller då jag kastar den. Lärde in kommando "ut" för att hämta belöning bakom. Men sen när jag skulle träna in det med Miso så kom jag på att jag inte kan använda det, eftersom jag har det i jaktträningen och att jag då tillsammans med handtecken får henne att vända ut åt vänser alt höger. Fnulade ett tag och kom sen på att jag skulle säga "Bingo!" för att hämta avståndsbelöning bakåt. Får träna in detta med Wilma också för jag är tillräckligt förvirrad som det är för att ha olika kommandon på Wilma och Miso.


Wilma tycker att den här leken är sååå kul. Hon förstod den på en gång. Nu måste jag få henne att förstå den i en övning. Jag provade med inkallning med ställande. Hon stannade, fast med några steg och undrade liksom sa du "ut" eller sa du "ta den"?


Provade den även när jag tränade rutan, och den går att använda även där :-)


Körde fritt följ med Wilma, det kändes bra. Nu måste jag få några kritiska ögon som tittar på oss för det är så svårt att se om hon verkligen har en bra position.


MISO

Förutom att vi fortsätter att träna med vilt så har vi även hunnit med lite annan jaktträning. Med viltet så fungerar det ganska bra hemma, men när vi var hemma hos Helena så blev Miso mer tveksam. Men det kanske var lite för många förändringar på en gång: Ny plats med spännande dofter, en timmes promenad innan med mycket spring, senare på dagen då vi har gjort annat.


Min avlämningsträning har hjälpt. Även om Miso fortfarande är långsam så kommer hon hela vägen in och jag får dummysarna i handen. Nu ska vi träna på snabba upptag och att hon vänder om och kommer in på en gång då hon har plockat upp dummyn.


Har även tränat lite lydnad med Miso. Fritt följ, 1:ans och 2:ans apportering, ställande under gång. Det går lånsamt men det går bättre och bättre.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards