karinochwilma

Alla inlägg den 12 augusti 2011

Av karin - 12 augusti 2011 19:32

Idag åkte jag och Helena till Värmdö BK för att träna lite lydnad.



WILMA

ff-pos + ett steg

ff-pos + vändningar

ff-pos + 10 steg + vändning

Utvärdering: Lite okoncentrerad först och ville se vad helena höll på med då hon ställde ut konerna + några andra som tränade bredvid. Med bollbelöning blev hon mer koncentrerad och jag gjorde blandat ett steg och 10 steg med vändning. Med rätt belöning gick det bra.


Ställande framför

Ingångar  på kort avstånd

Inkallning m fart

Inkallning med ställande

Utvärdering: Gjorde första punkten och belönade med boll, Wiolma stannade med bakåtvikt. Hoppade över punkt 2 och 3, gjorde en inkallning med ställande. Hon stannade men med 2 steg extra. Ska fortsätta att göra ställanden framför mig.


Fjärr från 1,5 meter

Fjärr från 2 meter

Utvärdering: Wilma gjorde alla skiften utan ljud, men vid ett tillfälle lade hon sig innan kommando.


Ingång med apport från nära håll

Apportering

Utvärdering: Ett snett sättande i övrigt klockrent


Sen gjorde vi ett hopp över hinder som gick jättebra. Jag provade även hopp apport som också gick jättebra.


MISO

FF-pos + 1-2 steg

FF-pos vändningar

FF-pos 2 steg+ vänd

Utvärdring: Miso var väldigt okoncentrerad och omotiverad. Vi kunde inte göra något först så jag lade ner och band upp henne igen. När jag sen hade tränat Wilma en stund och gjort lite andra saker med Miso, gick hon ganska fint FF. Godisbelöning fungerade bäst.


Snabba ställande framför

Snabba ställande vid sidan

Utvärdring: Vi fick ganska bra ställande framför och efter att vi lyckades få till lite FF, så gjorde hon även ett ställande vid sidan.


Inkallning med fart

ingångar på kort avstånd

Rak inkallning

Utvärdering: Eftersom Miso var lite seg så gjorde vi bara första punkten, med hyfsat resultat.


Hopp in utan ingång, bollbelöning

ingångar separat

Hopp in med ingång

utvärdering: Hopp in fungerade bra med bollbelöning, hoppade över punkt två och gjorde ett hopp med ingång direkt och fick hjälpa henne in. Eftersom hon var så seg bråkade jag inte mer med henne.


Kan bara konstatera att Miso inte gör saker när hon inte är motiverad. Jag får inget gratis. När jag hittar rätt belöning och knapp att trycka på så går det genast mycket bättre. Tålamod och kreativitet är något jag får jobba på.


JAKTTRÄNING

I onsdags träffades vi träningsgänget för första gången efter sommaren. Helena ville träna stadga med skott och hade med sig apportkastaren. Miso fick köra sist och hade nog laddat en hel del + att hon inte hade lekt så mycket på hela dagen. Jag kände lite temp som stigit och när vår parkamrat som vi körde med fick spelet och tokkutade runt kunde hon inte hålla sig. De två rejsade järnet utan hejd. Hade säkert jättekul, det hade inte deras mattar som försökte få ordning på ekipagen...


Nästa övning var en motiverat linjetag och det gjorde hon jättebra.


På torsdagen tränade jag med Annika. Eftersom hon upptäckt att det är vilt med på Labbemästerskapet så fick hon lite panik och vill köra vilt, inte mig emot. Men först körde vi lite linjetag. Gömde flera närsöksdummysar i ett område och skickade Miso och Indy om vart annat. Det gick jättebra. Jag har tränat avlämningar seprarat och det har gett resultat. Vi hade bättre fart på linjetaget också.


Sen körde vi med viltet; kaja, kråka, duva och and. Indy är klockren, Annika har nog inget att oroa sig för inför morgondagen. Miso tyckte det var mysrysigt, läskigt, spännade och lite ha viltet för mig själv. När hon undersökte viltet lite väl länge så vände jag på klacken och gick bort ifrån henne. Då kom hon emot mig med viltet i munnen, men droppade det på marken framför mig. Det sista hon fick ta var anden. Den stod hon lutad över länge, men kom till sist emot mig och droppade den. Jag körde "skynda-dig-att-plocka-upp-annars-loosar-du-övningen" och då plockade hon till sist upp anden lite fortare. Nästa gång ska jag vända och gå åt andra hållet när hon kommer mot mig med viltet i munnen, och låte henne gå bredvid mig och bära det utan att ta det ifrån henne.


I morgon ska jag föja med Annika och titta på Labbemästerskapet, det ska bli jättekul!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards