karinochwilma

Alla inlägg den 12 mars 2012

Av karin - 12 mars 2012 12:08

Bokstavligen curling. I morse åkte jag själv med hundarna till Värmdö för att gå en promenad och träna lite jakt.


Jag började med att lägga ut ett sök med 6 dummys som först Miso sen Wilma fick ta. Miso hade hyfsad fart ut och sämre fart in, men hon plockade in alla 6 dummysar. Wilma for föga oväntat ut som skjuten ur en kanon och plockade in alla 6.


Sen lade jag ut tre dummys åt ett håll på ett linjetag och tre åt andra hållet. Skickade sen växelvis åt båda hållen, med lite jaktfot, stoppsignal på Wilma etc. Miso hämtade in en dummy med ganska god fart. Sen tog det stopp. Mina instruktörer, och träningskamrater har sagt att jag måste sluta curla Miso. De skulle ha sett mig nu. När Miso envisades med att gå ut några meter för att ställa sig att dumglo, blev jag så otroligt frusterad. Eftersom hon kan springa när det är hundlek på G så vet jag att hon motoriskt kan springa, därför brann det till i mitt huvud och jag blev så förbannad. När hon upprepade gånger bara gått ut några meter knuffade jag i princip ut henne i nackskinnet, hade vi varit på en curlingbana så hade hon sprängt huset (eller vad det heter). Jag gav mig inte förrän hon hade plockat in alla 6 dummysar på linjetaget, och de sista två linjetagen sprang hon t o m ut.


Sen gick från skogen ner på en stor äng. Där lade jag 6 dummys vid ett träd som står ensamt mitt på ängen. Gick 20 meter därifrån, skickade först Wilma sen Miso. Miso sprang faktiskt ut och hämtade in en. Jag backade ytterligare 10 meter och skickade båda igen. Denna gången stannade Miso efter kanske 15 meter. Jag tog in henne vid min sida och skickade igen och gav mig inte förrän hon hade lufsat ut och hämtat in en till. Sen backade jag ytterligare och skickade Wilma, nu började det bli lite långt för henne, men efter att vi gjort om och jag stöttat henne så kom hon till sist in med dummy 5. Jag backade ytterligare några meter och skickade henne igen, även denna gång fick jag stötta henne, men när hon väl hade fattat att jag ville att hon skulle springa längre ut fick hon fart igen. Märklig träning med en hund som knappt rör på sig och den andra som är helt outröttlig.


Nu har jag köpt high perfomance foder till Miso. Eller snarare var det så att jag fick en prova-på-säck på 3 kg eftersom de inte hade de stora säckarna. Jag kompletterade med en vanlig 3 kg säck för att kunna fasa in högenergifodret. Juste av de i djuraffären att bjussa på en säck, säkert för att jag har varit där så mycket och pratat med dem. De ville låna ut sin 2-åriga dobbermanhanne till mig om jag ville träna en hund med energi :-).


Helt klart är det så att Miso inte är motiverad på att träna just nu och hon gör skillnad på träningar, vissa saker är roligare än andra. Formen varierar dessutom dag från dag. Hoppas verkligen hon kommer igång snart, för annars vet jag inte vad jag ska ta mig till. Tur att ingen såg mig spela curling med hunden!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards