karinochwilma

Direktlänk till inlägg 13 mars 2009

Fredagträning i snö och sol!!!

Av karin - 13 mars 2009 14:29

Wilma, Vilja och Pudelen Tina.


Vilket fantastiskt väder det har varit idag, härlig vit snö och SOL!!!


Vi fortsätter vår träning på nya outstakade ställen. Vi åkte långtbortistan idag. Bra för Wilma att träna i nya miljöer. Idag var det kyrkklockor som var ett nytt inslag och lite konstigt. Och en massa lukter i snön! Jisses vad svårt det var att få henne att fokusera sig.


Jag körde först en massa lägganden under gång. Det gick riktigt trögt. Det har hon ju fixat tidigare i veckan, men det kan ju vara att vi var på ett nytt ställe. Det fria följet var inte mycket bättre, där släppte hon hela tiden och började sniffa runtomkring så det gav jag upp.


Efter en liten vila så fick Veronica kommendera mig på linförighet, läggande, inkallning och ställande, samt hopp över hinder och apport. Linförigheten var seg även den, när hon hade gjort en snygg sväng så avbröt jag så hon fick springa till avståndsbelöningen.


Det hon gjorde ganska bra idag var ingångarna, hon hoppade i alla fall inte upp på mig så som hon har gjort de senaste veckorna. Så kanske att träningen har gett lite resultat.


Jag skulle vilja ha lite mer stadga i läggandet och ställandet och fria följet så det är det vi kommer att fortsätta träna på veckan som kommer.


Vi gjorde även en gemensam övning där vi försökte locka den andres hund under platsliggning. Vi gjorde övningen med en hund åt gången, lade ner den och försökte att lura den att resa på sig. Klarar hunden att ligga kvar trots retningar så får den belöning.


Vilja och Zappa var jätteduktiga. Men Wilma som är en gottegris fixade att leksaker kastades runtomkring men inte när Helena lockade med godis. Då kunde hon inte låta bli att resa på sig. Jag tror att vi kanske får köra mer leksaksfrestning och lite enklare godisfrestning innan hon fattar att det bara är retningar. Möjligen kan jag prova att lägga en belöning några meter framför Wilma så att hon har något att fokusera på, men sen gå fram till henne och belöna när hon gör rätt.


Avslutningsvis körde vi en platsliggning i 3 minuter. Alla hundarna låg fint kvar. Det kändes bra med tanke på katastrofplatsliggningen i måndags.


 
 
Annika o Diesel

Annika o Diesel

13 mars 2009 15:35

Hej! Roligt att läsa om fler, som skriver om sin hundträning. Jag har fått nys om din sida från Helenas (Vilja) blogg. Vi syns kanske på klubben någon gång. :)//Annika m schäfern Diesel

http://123minsida.se/annikashundar

 
Anna

Anna

13 mars 2009 15:49

Hej!
Kul att få lite tips, det uppskattar jag massor!! :)
Ja, ska nog vara lite nogrannare med position. Ofta blir den bra, iaf vid sitt.

Har provat lite med extern belöning idag, mest introducerat den.
Svårt tyckte Tora ;p
Har även tagit till mig tipset av Fia, att ge belöning i hundens vänstra mungipa typ :)
Så vi får se lite hur det går!

Ha en fortsatt bra fredag :)

// Anna

http://www.odjurenochanna.blogspot.com

 
'♥♥♥♥L med  Juni o Cola♥♥♥♥

'♥♥♥♥L med Juni o Cola♥♥♥♥

13 mars 2009 17:41

men gullepluttvilja..inte lätt att förstå oss människor ibland;)å sedan körde hon nos i backen, pruttan;)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Helena & Vilja

Helena & Vilja

13 mars 2009 18:41

Tack för idag! Gullig hon är på filmen Vilja :-) Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Dat

Dat

13 mars 2009 20:20

Jag blir så inspirerad och längtar tills jag kommit lika långt som ni.

Vad duktiga ni är!

KRAM

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Carolina & Latte

Carolina & Latte

14 mars 2009 00:36

Vet du vad, Wilma? Nu ska jag börja klickerträna för fullt! Matte har fått för sig det... Spännande, eller hur? Men ett sådant proffs som dig kommer jag aldrig att bli... Men tvåa kanske? Vilken söt pudel du har som vän... Pussa henne på nosen från mig!

//Latte:-) som är trött och ska sova...

http://latte

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards