karinochwilma

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2009

Ofrivillig skotträning

Av karin - 9 augusti 2009 16:48

Idag var vi ut mellan Haninge och Dalarö till en butik som säljer saker för dammar. Den ligger mitt ute i ingenting på landet. När vi kom dit så skjöts det hejvilt på en skjutbana intill, har jag inte hört förrut när jag varit där.


Jag tog ut Wilma ur bilen men hon var ganska orolig, när jag släppte henne hoppade hon i bilen igen. Där fick hon sitta medans vi gick in i butiken. Jag vet sedan tidigare att de som har butiken har tollare så jag hejade på den och pratade lite med han som driver stället. De har tydligen två tikar och en hane vad jag förstod och valpar hemma. Han använder ena tiken och hanen till aktiv fågeljakt, vi pratade lite skotträdsla etc.


Efter ett tag så gick jag för att titta till Wilma i bilen, hon flämtade,  men det var å andra sidan varmt också. Jag öppnade bakluckan och grinden och sa åt henne att komma med. Då hoppade hon ur och kutade först in i butiken (som är både utomhus och inomhus), men kom när jag ropade tillbaka henne. Vi gick och satte oss på en sten utanför medans det fortsatte att panga. Jag klappade Wilma och hon satt lugnt kvar tills Peter och de andra kom. Vi pratade lite där utanför medans jag fortsatte att klappa Wilma. Jag sa åt henne att lägga sig ner och det gjorde hon så att jag kunde klappa henne på magen. Då kändes hon rätt så lugn i alla fall. Sen ville hon in i bilen när hon märkte att det var dags för avfärd.


Det kanske är melodin att bara vara nära pangandet på behörigt avstånd och inte försöka aktivera henne. Jag har hela tiden tänkt att det är bra att hon använder hjärnan, men det kanske bara är stressande. Bättre att bara bli klappad medans hon kollar in pangandet och får inse att det inte händer något mer.


Ps. Upptäckte precis att det är Herr och Fru igelkott som har flyttat in :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards