karinochwilma

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2009

Lite pingpongträning mellan momenten

Av karin - 18 augusti 2009 16:07

Film från gårdagens eftermiddagsträning. (Jag måste skaffa hängslen tror jag :-)


Nu medans jag är ledig så mycket så kan jag passa på att köra två korta träningspass, ett på morgonen och ett på eftermiddagen. 15 minuter varje gång. Då hinner man köra igenom några moment varje gång. Vi ska ju ändå gå promenad, så då passar vi på att träna en stund.


SÖK

I morse körde jag lite närsök och ett längre sök här på tomten, vi har ju skogstomt så det finns lite av varje terräng att träna på. Både söken var motiverade (heter det så? och ska man göra så?). Wilma såg att jag lade ut något men hon såg inte exakt var jag lade dummiesarna. Det var skillnad från igår. Hon är fortfarande taggad men inte helt hysterisk som vid vattnet. Dels är väl vattenapportering kanske väldigt roligt? Men framför allt för att vi brukar leka där nere vid hamnen.


HOPP ÖVER HINDER OCH APPORTERING

Sen körde jag hopp över hinder, hon hoppar långt ut och med bra fart. Det ser alert ut. På kul testade jag hopp apport också, det har vi inte gjort så mycket. Men det gick jättebra också. Sen gjorde jag några apporteringar (vi snackar riktiga nu, inte skitettans :-) De gick också väldigt bra. Mestadels kommer hon in och sätter sig rakt vid min sida.


INKALLNING MED STÄLLANDE OCH RUTAN

Sen gick vi ner till fotbollsplanen och körde inkallning med ställande som igår. Varvat med target och utan, och raka inkallningar. Helena och jag pratade igår om olika varianter hur man kan få hunden att stanna fortare. En grej som jag ska test är att använda targeten och kasta ut en bit så att Wilma får springa och "stämpla" den. Ett annat är att försöka träna in stå med ett litet hopp, som Maria Hagström. Och Helena hade en variant med ett bakhandskast från sidan.


Körde även rutan likadant, jag har tänkt fasa ut targeten så fort det går. Wilma måste ha lite hjälp första gången men sen hittar hon rutan bra. Antar att det bara är träning som behövs. Förslag på hur man kan träna emottages tacksamt :-)



 
 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

18 augusti 2009 17:52

Japp, det är på kvällen. Var innebär appelen?
Er träningsfilm ser ju kanon ut, men det verkar svårt för många det där med rutan. Det är väl som du säger att det bara krävs träning. Snart ska jag ge mig ikast med den också :)

Kramis

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

18 augusti 2009 17:53

Tjaba !
Det finns ingenting som trumfar vatten tycker Lizzie ! Det är faktiskt enda tillfället som jag kan klicka ( för ett bra greppande av dummisen ..) och belöningen utgörs enbart av att damen får apporter en gång till :-)))

I dag skulle vi ( tillsammans med en annan pricknos ) träna just vattenapportering, men det kom tillräckligt av varan vatten uppifrån, så det blev till att " hålla truten " ( åsså en duva ) på landbacken * ler * !!

Kramizar

PS Himla juste tomt ni har ( läs * avis * ) som kan träna det mesta på " hemmaplan " !!

Förresten hann jag inte med gårdagen kaos, men himla tur att Peter kunde agera räddare i nöden ;)) Kan tänka mej att han rodde av bara attan :-))) DS

http://icelolly.bloggagratis.se

 
Helena

Helena

18 augusti 2009 21:21

Ser ju bra ut...lyllo dig som ät ledig...jag var så trött ikväll att det bara blev promenad..inte ens cykling eller nåt annat skoj :) Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Annika o Diesel

Annika o Diesel

18 augusti 2009 22:06

Jag tycker du är på rätt väg med rutan! Men, (det kommer nästan alltid ett men) när hon springer rakt ut från dig genom rutan (perfekt i mina ögon), varför kommenderar du inte stå? Hon gör ju super fina skick o stå måste du säga i alla fall på tävling. Om jag inte fattade filmen fel, så hade du ingen target i början. Först skicket va utanför men resten va ju kanon! Jag tycker inte du behöver någon target. Öka bara avståndet sakta o belöna med bollen ibland så har du kanon bra skick!
Jag har nog varit lite luddig i min dagbok om fria följet. ;) Godis är för honom en sämre belöning, därför blir han lugnare. I dagens inlägg beskriver jag en lösning som jag hoppas kommer fungera. Träna på! Kramar

http://www.annikashundar.se

 
Annika o Diesel

Annika o Diesel

18 augusti 2009 22:14

Jag förstår ingeting, min kommentar försvann! Vi försöker igen.
Du är helt rätt med rutan, men varför kommenderar du inte stå när hon springer så fint rakt in o i genom rutan. Första skicket va snett men de andra va ju superfina! Tycker inte du behöver någon target. Öka bara avståndet till rutan sakta o skulle hon va på väg rätt igenom kommendera bara stå. Det ser ju kanon bra ut!
Jag har nog varit lite luddig i min beskrivning av fria följet-problemet i min dagbok, men kolla in dagens inlägg. Det känns som vi har hittat vår "bubbla". :) Grattis till den härliga attityden i den först o ett kanonbra beslut om avslutet i den andra tävlingen i söndags. Önskar att jag kunde ha en sådan närvaro på mina tävlingar. //Kram A

http://www.annikashundar.se

 
Helene, Wallander & Beck

Helene, Wallander & Beck

18 augusti 2009 23:56

Så bra det ser ut på filmen, jag tycker att det ser ut som om Wilma verkligen fattat galoppen... men bara glömmer bort sig någongång då & då.

Jag tror oxå att det bara är nötning, nötning och åter nötning på rutan. En liten riktningsvisning innan man säger att man är klar är inte helt fel heller. Jag skall försöka hinna testa tipset som jag fått imorgon. Kommer jag ihåg rätt och det verkar funka så självklart delar jag med mig.

Kramizar

http://wallander.blogg.se

 
lotta  med Juni ,Cola o Tuvaluva..

lotta med Juni ,Cola o Tuvaluva..

19 augusti 2009 07:49

duktig lilla wilma:)snart sitter det som berget:)haha, "maskineriet"verkar funka på Ludde..hihi, man fattar ej vart allt får plats;)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards