karinochwilma

Alla inlägg den 5 januari 2009

Av karin - 5 januari 2009 15:45

Det är ju så förbaskat kallt så man kan knappt vara ute. Träna är ännu jobbigare om de stackars små fingrarna. Wilma klarar sig rätt så bra fast hon är nakenhund efter att ha löpt. Eftersom Peter skulle såga och hålla på och väsnas hemma så gick jag och Wilma ut en sväng i alla fall. Vi tränade på inkallning med ställande.


Husse väsnasHusse väsnas


Godis och klicker

Jag har börjat med att kasta godis bakom henne, när hon springer för att hämta den så backar jag och väntar på att hon ska vända och komma tillbaka och stå framför mig.Då klickar jag. Tanken är att hon av sig själv ska stanna längre och längre ifrån mig. Det fungerar sådär. Hon ställer sig ungefär två meter ifrån mig hela tiden, varken kortare eller längre.


Med targetplatta

Sen provade jag att lägga en targetplatta mellan oss. Jag kastade godis bakom henne så hon fick vända och hämta. När hon sen kommer tillbaka så ställer hon sig på targetplattan. Jag har provat att ta ut avstånden och ta bort targetplattan ibland. Hon stannar men inte så fort, tar gärna några steg extra.


Tennisboll – Wilmas favorit

Sen har jag provat att ha en tennisboll i handen och göra en kaströrelse när hon kommer i galopp emot mig. Då tvärstannar hon. Men tar jag sen bort bollen så stannar hon långsammare. Jag provar och lägga bollen bakom henne, hon står med nosen mot mig. Jag kallar in henne och gör samma kaströrelse för stanna, fast utan boll. Hon stannar och så får hon ett klick och varsågod. Då stannar hon fortfarande lite långsamt.


Kanske det blir en enda röra om jag blandar, men det känns som om vi måste prova oss fram.


Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards