karinochwilma

Direktlänk till inlägg 8 januari 2009

Hemmauniformen

Av karin - 8 januari 2009 18:16

Peter garvade när han kom hem. "Åh! har du bytt kläder". När jag jobbar hemma går jag mest omkring i underställ så här på vintern. Man ska ju ändå ut med hunden några gånger om dagen, då orkar jag inte byta om. Idag hade jag dock bytt underställ från svart till grått (silvergrått). Peter undrade om det inte finns underställ i spets. Det gör det väl men då kallas det raffset. Jag kör på i mitt ylleraff :-)


Jag fick ett videoklipp idag på en hund som skjuter in lådor i köket, hämtar grytlappar etc. Det måste jag prova. Bra övningar när det är kallt och mörkt ute.


Började träna in nostarget post-it lapp. Först fick jag sätta den på handen och hålla den nära Wilmas nos, då luktade hon på den och fick ett klick. Sen flyttade jag handen lite fram och tillbaka för att hon själv skulle söka lappen med nosen. Hon gjorde rätt några gånger, sen blev hon frusterad och försökte sig på andra saker hon kan, ligg, sitt, letade efter golvtarget. Jag började om och höll lappen helt nära nosen tills hon duttade på den och fick ett klick.


Sen flyttade jag över post-it lappen till en kökslåda. Då blev hon återigen frusterad och testade allt annat tills hon råkade nosa på lappen igen och fick ett klick. Sen gick det nog upp ett ljus i det lilla tollarhuvudet. För sen duttade hon hela tiden på lappen med något litet läggande emellan. Nästa steg är att hon ska hålla kvar nosen lite längre. Och sen drar jag ut lådan så att hon får ge den en puff.


I morgon ska vi träna med kompisarna i Tanto. Lite miljöombyte, stadsträning och störningar.

 
 
Helena & Vilja

Helena & Vilja

8 januari 2009 23:06

Vad du är flitig med din klickerträning....kul att testa olika övningar....och Wilma börjar ju bli riktigt "klickerklok"! Vad tycke rdu oim mitt förslag att åkakommunalt in till Tanto? Lite mer social träning för de små liven?

Kraaam

http://holmstorp.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards