karinochwilma

Alla inlägg den 15 april 2009

Av karin - 15 april 2009 19:32

Jag satt i telefon alldeles för länge. Tanken var att jag skulle åka till klubben, men det fick bli en liten träning på fotbollsplanen här hemma istället.


Inkallning: Vi började med några inkallningar. Wilma kändes pigg och sprang med full fart. Hon hoppar fortfarande upp mot min hand i ett litet skutt innan hon kommer in och sätter sig. Jag skulle vilja att hon tvärnitade och svängde in rumpan. Jag har tränat tonvis med ingångar men det verkar inte hjälpa när hon kommer i full kareta. Jag har även provat att ha handen på lite olika ställen, långt ut ifrån kroppen och bakom ryggen, men det hjälper inte. Fick tips om droppa tennisbollen precis innan hon kommit fram för att hon då ska tvärnita. Men då måste jag ju först träna in att tennisbollen är no no tills jag säger varsågod.


Linförighet: Jag började med övningen jag fick av Annika, där Wilma sitter och jag backar ifrån henne, säger ett snabbt "ja!" och vänder mig om och springer, när Wilma kommer ikapp så har jag tennisbollen på snöre vid min vänster sida och vänder den sidan ifrån henne hela tiden så hon får jaga den lite.


Sen körde jag vändningar och korta distanser med många belöningar. Sen körde jag bara långa rakor linförighet. Efter det satte jag turbobelöningen (Shiba kattmat) på avstånd och gjorde en hel radda linförighet vändningar, korta och långa rakor och skickade sen till avståndsbelöning. Det kändes som om hon var ganska bra med mig.


Fritt följ: Jag har märkt att under läggande under gång så lägger sig Wilma utan kommando efter ett visst anta meter. Jag har förmodligen alltid kommenderat henne på ungefär samma ställe, vanemänniska som man är. Därför så tränade jag fritt följ och belönade på långa rakor och vändningar, utan läggande.


Läggande under gång: Jag ska inte peta för mycket i snabbheten denna vecka. Jag vill bara att hon säkert lägger sig och någorlunda snabbt. Jag började med några lägganden där jag backade med henne framför mig. Där var jag lite petigare med snabb läggande. Hon är ingen blixten men det är ok för nu. Sen körde jag vanliga läggande under gång, vilka gick bra.


Apportering: Jag gjorde både ettans och tvåans apportering och det känns inte som om det är något problem. Ska nog byta apporter med någon snart igen så att det blir lite nya lukter.


På det stora hela så kändes hon pigg och alert. Jag skulle vilja testa henne med en massa störning och hundar också, men siktet är inställt mot tävling på söndag. Så får vi se sen.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< April 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards