karinochwilma

Alla inlägg den 26 april 2009

Av karin - 26 april 2009 21:28

Igår kväll läste jag på i "bibeln" hur de tränar in inkallning med ställande. I dag försökte jag praktisera det på Wilma.


Det första är att ha hunden framför sig, och klicka när den står framför, sen kasta godiset bakom hunden. När den springer för att hämta godiset förflyttar man sig bakåt. Hunden kommer tillbaka och stannar, klick, kasta godis bakom. Sen gör man samma och sätter kommando på ståendet


Nästa steg är rak inkallning med belöning bakom hunden. När den sätter sig fot, "varsågod" hämta avståndsbelöning. Belöna bara galopp.


Vid nästa steg måste man vänja hunden att få varsågod från olika håll, inte bara från utgångsställning. Så långt gick det bra.


Efter det så ska man få hunden att reagera på "varsågod" medan den är på väg mot dig. Hunden ska komma i full fart och tvärvända till belöningen på "varsågod". Wilma såg ut som en fågelholk, hon förstod inte alls. Jag fick säga "varsågod" tre gånger innan hon fattade. Jag ska prova att backa och säga varsågod.


Idag ringde brorsan och frågade om jag vill ha en båt :-) Vi har ju en segelbåt men jag har funderat på att skaffa en lite plasteka med utombordare för att kunna puttra runt lite här, göra lite picnics, badturer, ta båten till krogen. Nu får jag ärva en gammal båt som han inte vill ha kvar längre, ska bli kul.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< April 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards