karinochwilma

Direktlänk till inlägg 4 april 2009

Vi spårade för första gången på väldigt länge

Av karin - 4 april 2009 17:01

Nu gäller det att passa på att vara ute när vädret är så underbart. Idag åkte jag och Wilma till Velamsund för att lägga spår. Jag lade bara 3 apporter, ett appellspår, eftersom det var så länge sedan vi spårade. Innan vi tog spåret åkte jag till Plantagen och handlade lite vårblommor, jag var inte ensam. Men de har inte hunnit få in så mycket ännu, mest påskliljor.


Spårhunden sitter och laddar.


Wilma kastade sig ut i spåret, jag fick hålla bra i linan för att inte tappa henne. Som vanligt så gör jag det ju jobbigt för mig själv med mycket snår, stora stenar och branta stup. Wilma tog de två första apporterna klockrent. Sen efter sista vinkeln så började hon vimsa omkring, kan vara att hon fick vittring på älgen som jag råkade skrämma upp när jag lade spåret för det var precis åt det hållet hon drog. Eftersom jag inte hade satt upp några snitslar så fick jag lita på att hon skulle fixa det. Det var flera gånger som jag tänkte att den där lilla träpinnen ser vi nog inte igen. Men hur det var så hittade hon tillbaka till spåret och tog slutapporten också. Jag hade fått kraftigt neddrag på tävling, men det känns ändå bra att hon inte gav upp utan fortsatte att spåra.


Här är den ju, trodde du inte att jag skulle hitta den va?!


När vi kom hem så började jag städa huset. Vi får gäster ikväll och då bör det väl vara skapligt rent, pinigt med gäster som har smutsiga strumpor när de åker hem... Men jag började med att sanera hunden. Jag tror jag har schamponerat Wilma kanske 5 gånger under hela hennes 3-åriga liv, varav de flesta gångerna var när hon var liten och envisades med att rulla sig i samma gyttjedike flera gånger i rad. Idag var det dags igen, efter en hel kladdig vinter/vår så behövdes det. Nu luktar hon parfym och är alldeles fluffig.


Nybadad Tollare.


Sen kunde jag bara inte hålla mig längre. Vem kan vara inomhus i detta vädret. Jag satte igång med lite vårrustning av trädgården. Krattade bort löv och tog bort gamla kvistar.


 

Vårtecken i trädgården.


Wilma ville så klart hjälpa till, eller var det stjälpa till?! Nu är de inte bara tussilagon som kommer fram ur snön, utan alla borttappade tennisbollar. Wilma följde mig var jag gick och lade bollen lämpligt vid mina fötter eller i blomrabatterna där jag höll på. Till sist när jag inte kastade så lade hon bollen i hinken, smart drag för då var jag ju tvungen att kasta ur den. Hon kan stå hur länge som helst och stirra på en boll i väntan på att någon förbarmar sig.


 

"Tänk om man skulle plantera en tennisboll, då kanske de blev fler..."

 
 
Agge

Agge

4 april 2009 17:09

Hoppsan, här han det komma ut spårträning också, vad kul! Här är det länge än tills vi kan börja med något sådant. Snön går till midjan fortfarande! he heee

Tlingeling!

/An

http://www.nogg.se/tyra

 
VildaoPebbels

VildaoPebbels

4 april 2009 17:48

Verkar som om ni har haft en härlig dag! Jag har faktiskt badat mina tjejer idag också. Tävlar ni i spår också?

Kram

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Ingen bild

Birgitta & Lizzie

4 april 2009 18:25

Ser ut som om ni haft en skön dag både i spårskogen och på egna tomten :-) !!
Duktig tjej att pinna på i spåret utan att missa pinnarna !
Tänker du starta appellen i vår eller ?? Vi kommer nog inte till start där förrän man kan köra rapportspårsök som special .. *s* !!

Viss madame ( nämner så klart inga namn .. ) körde ju en egen variant av fältsök när vi höll på med viltspåret, så när VCH - titeln var klar la vi ner den " verksamheten " och zickzack över ett appellspår är ju heller ingen hit, för det hjälper ju föga även om man vet var man lagt apporterna om hunden " vinklat " spåret från sin synvinkel .. * fnis * !!

Ha en trevlig kväll med gäster och hoppas att de inte får med sig några spår av tollaren hem :-) !

Kramiz

 
'♥♥♥♥L med  Juni o Cola♥♥♥♥

'♥♥♥♥L med Juni o Cola♥♥♥♥

5 april 2009 10:22

ååh, härligt att spåra:)vi har fortfarande lite för mycket snö här..men den smälter...snabbt!!!:)haha, sådär e min mammas ena lillhund..striiar på en boll hur länge som helst..å man e livrädd att nån unge ska kasta ut något som man tror e en boll hos mammsen, för hunden skulle lubba ut utan att tveka;)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
VildaoPebbels

VildaoPebbels

5 april 2009 10:35

"Träna lyckanden måste ha varit en freudiansk felskrivning :-)" Jag skrattade gott åt din sista kommentar. På tal om löp så löper Pebbels just nu, men jag har inte märkt någon personlighetsförändring hos henne. Vilda blir superjobbig och sticker iväg så fort hon får chansen och gör inte som man säger alls. Jag var ute och joggade med hundarna nu på morgonen så nu är de leriga och härliga igen ;)

KRAM

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Ingen bild

Stina

5 april 2009 11:19

Åh jaaaa äntligen kan man lägga spår!!! Som vi har väntat på detta :)

Ang. din kommentar i min blogg... Att leva med Tengel o Raiko känns som att leva med två helt olika raser!!!
Raiko är lugnet själv, han har en enorm inre trygghet och anser att hans liv kretsar runt mig - jag är jordens mittpunk för honom. Jag är så lycklig att jag har honom :)
Lycklig över Tengel också så klart, men i hans värld är det så mkt som är så svårt och så jobbigt att man måste anpassa livet efter honom och glädjas över de små framstegen - vilket är minst lika viktigt, men ack så ofta så kompliserat...

 
Stina

Stina

5 april 2009 12:18

Att jag till slut bestämde mig för en till Tollare berodde på att jag hade haft förmånen att träffa många bra, stabila och coola tollare och när det verkligen var dax att välja var valet definitivt inte svårt... men om du läst min blogg 27/3 så vet du att jag är ständigt öppen för nya raser...

Tollarna är fantastiska men man ska välja med nogrannhet och omsorg. Man ska ha koll på föräldrarna och MH'n. Man ska titta lika noga på psykiskhälsa som på fysisk. En djungel... Men jag hade god hjälp då jag köpte Raiko. Och för min del var den psykiska biten viktigast!

Jag vet några tollare med Tollarsjuka, men jag är inte så insatt i sjukdomen. I Tollaren 1-09 hade vi med ett uppslag från SLU (sid 41)som driver forskning kring den mystiska sjukdommen i vår ras. Den kan poppa upp varsomhelst när som helst. Visst ska man vara noga och ha koll på om närstående hundar har drabbats, men det finns aldrig några garantier... Men forskningen går ständigt frammåt!

Om du vill veta mer om Tollarsjuka från någon som är insatt i frågan kan du höra av dig till Yvonne Altermark - hittar inte mejladressen... (tidigare avelsansvarig i klubben) eller Ulrica Åström - ulrica.astrom@telia.com (Tidigare uppfödaransvarig) dom kan det där.

http://www.tengel.dinstudio.se

 
Inger med M och G

Inger med M och G

6 april 2009 10:51

Hej Karin och Wilma - kul att höra av er och läsa om hur ni har det och hur det går för er. Själv skall vi som vanligt upp till Värmland och Kil igen i sommar - det är vår inspirationsvecka.
Inger

http://www.artberger.com

 
VildaoPebbels

VildaoPebbels

6 april 2009 15:42

Jag vill jättegärna komma men jag är så rädd att jag ska förstöra er träning :/ Pebbels kan inte alls det som era hundar kan.
Men om du lovar att ni inte blir arga så kan jag komma förbi ;)

Tack snälla för att du bjuder med mig :)

Kram

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Anna

Anna

8 april 2009 11:27

Åh vad skönt väder ni har haft!! :D
Här i Hudik har vi haft grått och mulet.. Tillomed massa snö kvar, så inte mycket vårkänsla här inte!
Ska bege oss hem till Örbyhus idag, där hoppas vi på barmark och mys :)

Duktig Wilma i spåret!! Himla roligt att spåra :)

http://www.odjurenochanna.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av karin - 17 november 2013 16:18

Några reflektioner efter senaste tidens hundträningar och kurser. Jag har de senaste åren fått lov att tänka om, tänka nytt och tänka om igen. Knappast någon rymdforskning, men här är mina funderingar i alla fall.   Jag läste häromdagen om en psy...

Av karin - 22 september 2013 17:15

LABBEKLUBBENS WT Igår var det Labbeklubbens WT i Norrtälje. Jag och Miso började storstilat på ruta 2, en enkelmarkering och kammade hem en 20-poängare. Vidare på ruta 3 fick vi 17 poäng, vilket jag tyckte var snålt eftersom hon sprang rakt ut och ...

Av karin - 20 september 2013 21:59

Efter långt tävlingsuppehåll så har jag nu tävlat med båda hundarna.   Förra söndagen debuterade jag och Wilma i agility utanför klubbens trygga "väggar". Peter var med som sällskap. Vis av gamla erfarenheter placerades han och Miso på ställe vid...

Av karin - 23 augusti 2013 08:13

Igår åkte vi 3 timmar upp till Hälsingland och Eva Thorén Söderström och hennes fantastiska Edsäng. Lite galet att åka så långt kanske, men vi hade en jätterolig dag och tränade i sju timmar med några pauser för fika. Det blev nästan som ett WT med f...

Av karin - 19 augusti 2013 17:10


Det var så länge sedan nu jag var inne här så jag nästan har glömt bort att jag har en blogg  . Det har runnit en hel del vatten under kölsvinet sedan sist.   Det har hänt mycket på hundträningsfronten. Vi gjorde några försök att starta i rallyly...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< April 2009 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards